Fase i forkert klemme

Hej
Jeg har i mit hus monteret en stikkontakt med lampe afbryder. Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor fasen er klemt ind i Nul. Kan i forklare mig? Jeg vedhæfter nogle billeder.
På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din fase er heller ikke klemt ind i nul, det er nulleder der er videre sløjfet, der er blot brugt en brun til videre sløjfning. at din polsøger lyser.... er ikke så mærkeligt for den lyser på stort set alt med bare en mikrospænding, hvilket det sagtens kan være i en nulleder, kan huske da jeg startede på elektriker grundforløbet fik vi at vide den 1. Dag at hvis der er nogen af os der havde sådan en en skruetrækker med en lille lampe i så så ville vores,lærer det kraftigste opfordre til at vi tog til  Nordnorge og fandt det største fljeldside vi kunne og så kyle den så langt væk vi kunne og så skynde os væk og herfra glemme alt om den..... den kan stort set ikke bruges til andet end at løsne skrue. For at beskrive dine farver den øverste afbryder viser at hvid er fast fase og blå er tændledning. Fasen er så vidresløjfet til stikkontakt med en brun..den går índ i klemmen L, i klemmen N er der en blå og en brun der så er samlet med en sort og så videre til lampeudtag. Og gulgrøn er korrekt sat i jord. Det virker men det er en hjemmefusker der har samlet det der.... ikke korrekt farvevalg.... sammenblanding af farver hvilke kan medføre,noget værre rod og forvirring. Er 100 % sikker på at en elektriker IKKE har lavet den installation. Vil du gerne have farverne korrekt på plads så bør den hvide skiftes ud med en brun, den blå i afbryder kan du så bruge en hvid,sort,grå... i stikkontakten bør/skal du skifte den brune der er samlet med sort til en blå. Så passer det hele igen og ingen kan se at det ikke er lavet af en prof.
Super, tak. Det har jeg faktisk også læst, at jeg skal glemme polsøgeren... men når jeg bruger en multimeter, bliver jeg desværre heller ikke klogere (men det er helt sikkert min fejl :-D). Der er 230 V mellem punkt 1 og "L" ved stikkontakt. Og der er ca. 93 V mellem punkt 2 og den røde klemme ved afbryderen når den er slukket og der er 0 V når den er tændt. Passer det også?
Ja deter korrekt for punkt 1 er nul og L er fase og der er 230 v imellem de 2 punkter... de 93 v kan skyldes det fænomen fi kalder krybestrøm eller vagabonderende strøm.... og grunden til at du måler 0 v når den er tændt er at det er samme fase.... det svare til at måle 2 steder på den samme fase og det kan du ikke uden at den vise 0 v, så dine målinger passer.
Tusind tak for svaret!!
Så vidt, jeg kan se af ovenstående, er der brugt engelske betegnelser for tilslutninger : L står for “Live”, dvs fase, , N står for “Neutral”, Nul, og der er jord på husinstallationer, som hedder “Gnd”. De engelske stik er noget stort knokkelværk med tre kraftige, flade ben, det kan kun vende på én måde, og der er endvidere indbygget smeltesikring.
Generelt bør man huske, at i en almindelig husinstallation går der strøm i nulledningen. Løber der strøm “ud fra ledningsnettet”, slukker fejlstrømsrelæet, når forskellen på strømmen ind og ud når værdien, der står på relæet.
 

Støvsugerslange


 

Til trådstarter. Det behøver på ingen måde at være dårlig elektriker arbejde. Det rør / kabel med hvid - blå og sort kan være ne meget gammel installation. Den du betegner med et 2 tal er den ikke meget mere mørkeblå som nyere Nul i den nyere installation.
Pianisten: der nåede du da lige at skrive noget som ikke har med sagen at gøre. L står for Line.
Og det er helt almindelig mærkning på danske stikkontakter m.m.
Men det er da korrekt at der er sikringer i engelske stikpropper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis