Restaurering af skæppemål

Jeg har lige ”arvet” et gammelt skæppemål fra 1866, som trænger til en kærlig hånd.
Træet har været indtørret og min mor har forsøgt at fugte den op, men det fik den lidt svamp af. Nu skal den slibes lidt.

Nu vil jeg høre om der er nogen der har nogle gode forslag til hvad der skal gøres? Jeg er også usikker på trætypen, som skæppemål er lavet af, og hvad betyder det for den behandling, som skæppemålet skal have?

 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skæppemålet var typisk bødkerarbejde, og der anvendtes stave i enten bøg eller eg.

Pletterne der ses er ikke svamp, men mug.

Brug ikke sandpapir eller andre slipemidler. Det bliver meget synligt. Du risikerer at gøre skæppemålet værdiløst ved af fjerne patinaen. Det gælder særligt inskriptionerne som ses på billedet.

Mug fjernes med en fugtig klud, brun sæbe og vand. Brug mindst muligt vand. Andre midler risikere at misfarve træet. Er kluden ikke nok, kan du forsøge med en skuresvamp, men brug den bløde side først.

Når træet er renset forsigtigt for snavs og mug, kan du behandle træet med voks.

Metallet renses med samme midler på samme måde, og behandles også med voks.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
45 minutter, 5L vand (varmt) og en god snaps brun sæbe og så ser bunden sådan ud. Der er lige lidt der ikke er kommer af, men det får en lille tur til inden jeg går videre til næste område.

stavene sidder løse (se nederste billede) er der noget at gøre ved det?

Pas på med at bruge for meget vand. Det er oftest årsagen til stavene sidder løst efter en rengøring. Det fik jeg desværre ikke understreget nok i mit første indlæg.

Lad skæppemålet få ro et par uger ved normal stuetemperatur og fugtighed inden du fortsætter, men husk at bruge minimum vand.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har hele tiden brugt en opvredet bomuldklud, så træet hat ikke suget fugt i forbindelse med rengøringen. Igennem de sidste 40 år har stavene været løse så det er ikke noget nyt. Skæppemålet har altid stået ved siden af brændeovnen i mit barndomshjem, hvor vi havde optændingspinde i den. Så træet er blevet tørret meget ud Igennem tiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis