Hej LDS!
Jeg har nogle el installations spørgsmål - jeg har ikke tænkt mig at lave noget selv, men vil bare gerne prøve at forstå. Jeg har idag konstateret at vores ret nye induktionskogeplade ikke virkede mere. Har tilkaldt tekniker fra det pågældende firma, som kommer i næste uge.
Men jeg ville lige sikre mig at det ikke var noget med elinstallationen der var galt, så jeg slukkede for strømmen og åbnede kassen og så til min overraskelse at den ene ledning til kogepladen var smeltet! (Se billede, det er den sorte ledning, som er en blød ledning, og som var monteret med terminalrør fra fabrikkens side). Det var godt at der ikke skete mere. Mine spørgsmål er følgende:
1. Hvad kan den smeltede ledning skyldes? Er problemet i elinstallationen eller i kogepladen tror i?
2. Hvorfor har sikringen eller hfi relæet ikke slået fra?
3. Det er jo en “hård” ledning der kommer fra installationen og bliver samlet med den bløde fra kogepladen - men skal det altid være en blød ledning der fører til selve det elektriske apparat?
4. Skal man skifte hele ledningen til el-apparatet, nu hvor den er smeltet i enden?
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Thomas