Induktionskogeplade: Årsag til smeltet ledning og blød vs. hård lednin

Hej LDS!

Jeg har nogle el installations spørgsmål - jeg har ikke tænkt mig at lave noget selv, men vil bare gerne prøve at forstå. Jeg har idag konstateret at vores ret nye induktionskogeplade ikke virkede mere. Har tilkaldt tekniker fra det pågældende firma, som kommer i næste uge.
Men jeg ville lige sikre mig at det ikke var noget med elinstallationen der var galt, så jeg slukkede for strømmen og åbnede kassen og så til min overraskelse at den ene ledning til kogepladen var smeltet! (Se billede, det er den sorte ledning, som er en blød ledning, og som var monteret med terminalrør fra fabrikkens side). Det var godt at der ikke skete mere. Mine spørgsmål er følgende:

1. Hvad kan den smeltede ledning skyldes? Er problemet i elinstallationen eller i kogepladen tror i?
2. Hvorfor har sikringen eller hfi relæet ikke slået fra?
3. Det er jo en “hård” ledning der kommer fra installationen og bliver samlet med den bløde fra kogepladen - men skal det altid være en blød ledning der fører til selve det elektriske apparat?
4. Skal man skifte hele ledningen til el-apparatet, nu hvor den er smeltet i enden?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Thomas

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget tyder på en dårlig samling, selv om der er brugt fjedrende samlemuffer - det kunne have startet en brand. Hvem har lavet samlingen? Det tyder på en reklamation. Jeg vil ikke i første omgang tro at der er noget galt med kogepladen.

Søren O
Ja det kunne det tyde på, men som du selv skriver så er den type samlemuffe vel bedre end en gammeldags med skruer? Og som jeg skriver så var ledningen fra kogepladen monteret med terminalrør i enderne, så man kan vel ikke rigtigt gøre noget forkert  i sådan en samling - eller hvordan?
Det ser ud til at det er udført korrekt, Jeg kun lidt erfaring med de muffer og ved ikke om der er en maks. strøm de er beregnet til. Men en dobbelt samlemuffe eller lignende der spændes godt går man ikke fejl af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis terminalrøret ikke er presset med det rigtige værktøj, kan overgangsmodstanden være for høj. Det giver en forhøjet temperatur i samlingen. Det giver den fejl, som er vist på billedet. Når terminalrøret er monteret fra fabrikken, kan du gå ud fra, at det er monteret korrekt. Terminalrøret giver en flad overflade, som skal ligge an på kontaktstedet. Der kan så ved montage i muffen ske det, at kontaktfladen bliver for lille og modstanden dermed for høj. Uden at have set samlingen og have lejlighed til at måle på modstanden, er det lidt gætteri. Der er en stor chance  for, at du kommer til at betale for serviceteknikeren, hvis der ikke er en fejl i kogepladen, som dækkes af garantien, når fejlen ligger i tilledningen. Hvis du har mulighed for det, så kort/få kortet tilledningen op og se om kogepladen så virker. Så kan du måske spare et teknikerbesøg.
Erik, de muffer er beregnede til mindst 16A, så det burde ikke være problemet.

fase
En wago 221 muffe som den på billedet er godkendt til 32 A
Annonce
Tak for svar. Ja jeg tror at jeg aflyser tekniker besøget og i stedet får min elektriker til at kigge på det, så jeg ikke får en tekniker regning forgæves.

Hvorfor slår hfi ikke fra eller hvorfor springer sikringen ikke når en ledning bliver overophedet - troede jo netop at det var det der skulle beskyttes mod?

​Er det forsvarligt at korte ledningen istedet for at skifte den til en ny - den kan vel være beskadiget længere oppe uden at man kan se det?

Kan en af jer forklare det med blød vs hård ledning og hvornår man bruger hvad?

Mit bud er at terminalrøret som er præmonteret er en kort udgave på, måske 5mm, og stukket helt ind i wago-muffen. Det er set før, og da muffen ikke har kontakt helt ude i enden, men et stykke fra, så bliver kontaktpunkter ret lille og derfor ret varmt grundet den dårlige forbindelse.
Hvis det er tilfældet, så skulle ledningen ikke have været trykket helt ind, men istedet siddet så terminalrøret sad direkte på kontaktpunkter.
Jeg håber det giver mening hvad jeg skriver, selvom det er lidt svært at forklare.
Sikringen slår fra ved en kortslutning eller en overbelastning.

HPFI/HFI/RCD udkobler ved overgang til jord.

Så intet beskytter imod dårlige samlinger i elinstallationerne, som i dit tilfælde sker med en overophedning til følge. Det er sådan mange ildebrande starter. 

Min søster havde for et par uger siden en lignende fejl ved kraftudtaget til sin ovn. Da udkoblede automatsikringen, da udtaget var smeltet så meget, at der opstod en kortslutning i mellem to faser. Held i uheld!!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det il være forsvarligt at korte ledningen op, såfremt den er lang nok. Om ledningen er skadet længere oppe kan din elektriker svare på. Hvis du vil ære helt sikker, får du skiftet ledningen.

fase
Det er lidt spøjst at man har brugt muffer med så mange terminaler når en dobbelt var nok.
Men ja, løs forbindelse, sikkert dårligt crimp af fabrikskablet. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis