Har dette Setra-hus fra 1964 bærende vinduer?

Hej.
Jeg ejer et lille parcelhus fra 1964 af mærket Setra, som jeg vil til at renovere. Jeg vil bl.a. udskifte vinduer, facadebeklædning, gavle, stern, vindskeder og tagrender. Jeg vil gerne bede om hjælp til at vurdere, om huset braser sammen, når jeg fjerner de gamle vinduer! Derfor har jeg vedlagt originale bygningstegninger samt lidt billeder. Da der på bygningstegningen står, at der er 4x4 stolper mellem vinduerne, så tænker jeg umiddelbart, at stolperne nok understøtter remmen, og vinduerne dermed ikke er bærende.
Men, da jeg hverken er håndværker eller har synderlig meget forstand på hus-konstruktion tænker jeg, at det måske vil være fornuftigt at høre, hvad mere erfarne folk mener. Så jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen herinde vil give deres besyv med.
Rigtig god dag til jer.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke flere tegninger på huset?
Hvis dine vinduesrammer sidder helt tæt sammen (svært at se på dine billeder), så er de sikkert bærende. Der kan godt sidde en bærende rem, men den bærer sikkert ikke over mere end max. 3 m.

Søren O
Ser ud til at du har stolpe i alle de steder hvor der er dør- eller vindueshængsler i. Der er der nok også bag beklædningen, men det er rent gæt.

Det betyder nok at dit hus ikke braser sammen, men derfor indgår vinduerne nok stadig som understøtning til remmen. Men det finder du vel hurtigt ud af, når du kommer ind under dækbrædderne.

Vær i øvrigt opmærksom på, at garantien frafalder hvis de nye vinduer skal indgå i en bærende konstruktion.

Mvh Troels
Imellem de brede partier, står der givet et damprør lodret, som bærer. Du gør klogt i, at rydde sidepanelerne ved vinduer, de indeholder næsten ingen isolering. hvis Du vælger træ/alu kan du få paneler i samme farve.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis