Fastgørelse af ikea Pax skab til væg

Jeg har sat et paxskab op, men fordi vi har en sokkel kommer den ikke ind til væggen. Jeg er ikke interesseret i at skære i panelet, så mon der er én der har en ide til hvordan jeg kan fastgøre skabet til væggen, så jeg ikke risikerer at det vælter ned over mig.

Håber der er én der har en genial løsning.

mvh.Theresa.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
16730 7480
Jeg ville nok skære ud i sokkel på skabet så der er plads til panel. Men hvis det ikke er muligt så kan du fastgøre en passende tyk bræt eller 2  på væggen bag ved skabet. Altså så det får samme tykkelse som panel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Der er flere problemer (been there, done that).
Brættet bag skabet er den simpleste løsning, men giver dig et hulrum som er umuligt at rengøre, og hvor der samler sig støv, spindelvæv mm.

Den bedste løsning er, at skære åbninger i bunden af skabets sidestykker som passer til fodpanelet. Derefter monterer du skabet uden rygbeklædning til væggen med beslag i begge sider, både foroven og forneden.

Så er det stabilt og nemt at gøre rent.

TheresaNismi
TheresaNismi Trådstarter
12 2100
Tak for svar, det giver anledning til en overvejelse om hvilken løsning jeg hår med. Vores paneler er 18 cm høje så skal lige have målt om jeg kan skære så meget i skabet uden at det bliver ustabilt
Tak for jeres gode svar. 

Annonce
ev elmand
ev elmand
16730 7480
Hvis du undlader bagbeklædning så skal skabet fastgøres godt. Bagbeklædning er en vigtig detalje i et skab for at holde den i vinkel. Ved 18 cm høje paneler kan det nok ikke undgås at det bliver synlig inde i skabet.

m.v.h. Erik
uldal
uldal
6633 6500
Højere sokkel

kovas
kovas
2336 9670
Sæt en liste rundt på væggen som er bred nok til at beslag kan få fat i dem, og  som har samme tykkelse som panel.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Annonce
TRRA
TRRA
733 2770
Ja - sæt et brædt i panellets tykkelse og i hele skabets bredde som flugter med toppen af skabet og monter det i væggen gennem skabet direkte med sømplugs - mener der plejer at være et stykke krydsfiner i toppen af sådan et skab, netop til vægforankring. Sæt en lille hvid liste på siden af skabet til at dække hullet mod væggen. 

Mvh TRRA
ev elmand
ev elmand
16730 7480
Pax skabe er lige som så meget andet Ikea billig kram. Der er ikke krydsfiner afstivning på bagsiden, men der er et vinkelbeslag som monteres indvendig og har fat i 2 af hullerne til hyldebærere. Så dtr er der man skal have klodset op bagved.
Men når alt det er sagt så er det et skab der er 60 cm dyb, så hvis du ikke har gang i boksekampe eller lignende så kan skabet ikke sådan lige vælte fremad.

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her