Grønt tag og punktfundament

Jeg er ved at bygge mig et værksted på 20 kvm. Hele konstruktionen udføres i 150x150 mm tømmer da planen er at der skal et grønt tag på. Af hensyn til min fremskredne alder, har jeg valgt ikke at lave et støbt fundament, men at sætte en bundramme (150x150) på et punkt fundament. Det er 12 beton stolpebærer med 16 mm gevind. Gevindstænger er først igennem tømmeret og skruet ned i stolpebæreren. Men der er to møtrikker og en stor firkant skive mellem betonklodsen og rammen. På den måde behøver man ikke at sætte stolpebærene fuldstændigt præcist, men kan justere på plads så det står i vatter, når hele bundrammen er færdig.

MEN jeg har fundet ud af at taget kommer til at veje 140 kg pr. kvm og det er faktisk noget mere end jeg havde regnet med. Jeg er ikke i tvivl om min konstruktion kan bære det, og heller ikke om selve stolpebæreren kan. Men det faktum at rammen ikke ligger på betondelen af stolpebærene men står på genvindstængerne, er jeg blevet i tvivl om. Der er mellem 5 og 10 cm mellem stolpebærer og rammen. Med lidt løst hoved regning vil belastningen blive på 450 kg pr. stolpebærer.

Jeg kan ikke finde nogen information om hvor meget vægt en stolpebærer er konstrueret til at kunne bære - for om det er en gevindstang eller en indstøbt stålsko gøre nok ikke den store forskel - Er der nogen der har et bud ?
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis