Spærafstand på dobbelt udebygning

Hej
Jeg er i gang med at lave en garage + et isoleret værksted L formet
Jeg ønsker at høre en vurdering af spærafstand ? og taglægter ?
Mål på tegningen er cirka mål fra stolpe til stole

Spær længde er 540 cm
Stolpe afstand 170-175 cm cirka og der er 4 stk

Stolper 97x97 mm
Rem 75x150
Spær 47x150
Undertag (ikke købt endnu)
Afstands-/klemliste 25x50 mm
Taglægter 38x73 mm
Areco TP 20/100 Tagplader

Det er første gang jeg giver mig i kast med sådan et byggeri og har hentet inspiration fra div. sammel selv carport også lagt lidt til så det kan godt være det er en sjov sammensætning :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på palsgaardspaer.dk og kig på plankespær.

Søren O
TRRA, det er jo kun staldpander han vil have på, som beklædning. Det kan 150 da godt klare.

 

Hej Uldal. Det mener jeg nu ikke det kan. Uanset vægten på taget, så kan 47x150 ikke bære sin egenvægt over 5.16 spænd, uden at bue ned.

Mvh Troels
Der står stolpeafstand 170-175 cm. Det går jeg da ud fra at det er i siderne. Der kommer så en rem op, og spærene kommer på tværs, så det vel max. 3,08 m spændvidde.

Søren O
Annonce
Som jeg ser tegningen så er højden så spændvidde skal være de 5.16m som det osse står i starten spærlængde 5,4m
I følge palsgård så skal spærne være det dobbelte i højden med 0,8m c-c

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej og tak for svar
Der kommer 4 stolper (cirka afstand 170-175 cm)
også 4 stk. rem 75x150 (røde på tegningen) som skal bære x antal spær
Spær (blå på tegningen)
Som jeg cirka kan komme frem til vil
6 stk. spær - max afstand 69,6 cm med udhæng
7 stk .spær - max afstand 58 cm med udhæng

Min tanke er 7 stk da jeg benytter spær 47x150 Er det helt ved siden af ?

Jeg påtænker spærene skal helt ud i udhænget
Udhæng sider: bliver op til 10 cm mod naboskel nr. 1 og 30 cm på min grund
Udhæng foran (garage åbning) og bagved: foran op til 30 cm og bagved 10 cm også en naboskel nr. 2
Ahh - det giver mere mening -  Størrelsen er er rigeligt stærk til bjælker. 75X150 er ikke en alm. bjælkedimension jeg lige kender - men som rem er 90x133 god nok til spændet - så det går nok. Normalt ville man nok vælge at lægge rem på den lange led og spær på den korte - Går ud fra at du har valgt løsningen fordi du har fald mod venstre. MEN det giver så mulighed for at vælge KUN at lægge remme (de røde) - du vil ovenikøbet kun skulle bruge 6-7stk (max spænd for pladen er 1 m) det er mindre end du skal med rem+bjælker. Taget bliver noget lettere og du slipper for at lægge taglægter. Du skal så have en rem under på tværs af stolperne, så du ikke skal have en stolpe pr. bjælke,  og montere i bjælkesko ( og så hedder de så bjælker ;-).


Mvh Troels
Blot for, at det ikke skal ende i huggeri: på 12 år står mit 35 kvm skur med frit spænd på 5,20, 8 spær + dug og klemlister med stålplader. Dimension 45x145. kontrolleres hvert år. Ingen nedbøjning. Det kan lade sig gøre

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis