Muroverligger i skæv væg

Hvaaa... hvordan løser man den her? Jeg har lavet åbning til dobbeltdør og købt fin facadeoverliger. Passer i farven og det hele. Passer perfekt med øvre skifte, de første 2 sten på hver side (8 sten overligger). Men så går det galt. Tror sgu murens mave i sin tid har trykket snoren lidt ind, for muren er konkav sådan cirka hen over midten af overliggeren? Så nu stikker der sådan en fin lille "hylde" frem, hvor vand kan samle sig. Kan man manipulere...trykke overliggeren lidt og presse den i form med væggen? Hvordan? Gør det noget ved stabilitet? Tænker, at hvis jeg sætter den i "spænd" så kommer  jeg bare til at reparere fuger lige der i årevis? What to do?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke "trykke" overliggeren - det vil ødelægge den.
Jeg vil foreslå dig pille nogle mursten ned over overliggeren, og så mure op igen hvor du tilretter muren.

Søren O
Tusind tak, Søren O., for så hurtig respons. Tænkte nok jeg ikke kan trykke overliggeren. Det er dælme en kæmpe opgave du sætter mig. Skævheden er lille...millimeter pr. sten over en relativ stor flade, som så ender med den "hylde" jeg skrev om. Så skal jeg om murer...nok 5-8 skifter op i 4-6 stens bredde...bliver det ikke bare endnu værre. Kan man "brække" muroverliggeren op, ændre lidt på dens form, ny klæber i og tilbage i muren....nu med konkav form? Man kan jo godt lave en overligger selv, ikke? Hvad tænker du? 
Du kan ikke ændre en fabriks støbt overligger. Den skal skæres fuldstændig op, og er så ikke en overligger længere.
Du kan gøre som beskrevet eller gå på kompromis ved at skubbe den lidt ind i ender så fejlen deles.
Du skriver ikke hvor meget det drejer sig om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik...jeg må klippe en hæl og tå, og få det hele til at blive lidt skævt sammen, så ser man det nok ikke når skrabefugen samler det hele...
En overligger buer altid lidt  opad Det kaldes at den har pilhøjde. Men det er tilsyneladende ikke det du viser, det ser mere ud til at være vandret. Og på den led skal den være lige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-04-2020 20:34:30

En overligger buer altid lidt  opad Det kaldes at den har pilhøjde. Men det er tilsyneladende ikke det du viser, det ser mere ud til at være vandret. Og på den led skal den være lige.

 Enig Erik...det er vandret retning og der er den.....pil-skæv!

Jeg ville prøve og fordele skævheden så det ser anstændigt ud og mure den i. Man kan nemt blive for pillen når man selv laver tingene. Du kan sagtens få det til kunne holde når du fuger det

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis