Renovation/isolering af skur

* Indlægget er flyttet fra kategorien Lav-Have *

Hej.

Jeg har for nyligt erhvervet mig mit første hus, med tilhørende skur. Huset er fra 1958. Skuret kender jeg ikke den præcise alder på, men der er tinglyst en ændring af det i '65 fra lysthus til garage, så det er antageligt 55+ år gammelt.

Den tidligere ejer har påbegyndt en efterisolering af skuret, hvilken jeg gerne vil færdiggøre, med forhåbningen om at kunne få det gjort frostfri. Evt. med lidt sporadisk opvarmning, i længere perioder med frost.

Spørgsmålet er jo så om det overhovedet kan betale sig? Og i så fald hvad der er den bedste måde at gøre det på?

Skurets (nuværende) konstruktion
Skuret er konstrueret med støbt fundament og et træskelet ovenpå. Disse dele ser ud til at være originale (undtagen spær). Alt andet ser ud til at være fra '86 og frem (dato er trykt på dampspærre). På ydersiden af skelettet er opsat dampspærre og træbeklædning direkte på dampspærren. Fundamentet ser umiddelbart fint ud, lige bort set fra en revne der går langs yderkanten, ca 20 cm fra kanten. Yderkanten ser ud til at lavet af en slags blokke.

Planen
Efter at have læst rundt på nettet kan jeg forstå at den nuværende konstruktion kan give råd/skimmelproblemer i træskelettet (hvilket heldigvis ikke er tilfældet på nuværende tidspunkt). Da taget alligevel skal skiftes, overvejer jeg at strippe skuret til skelettet og genopbygge vægge/tag som beskrevet her: https://www.bolius.dk/isolering-af-skur-13705. Den udvendige træbeklædning tænker jeg at genanvende, da den ser ud til at være i udmærket stand.

Spørgsmålet
Hvad tænker I? Giver det mening at arbejde videre med fundament/skelet som det er, eller er det bedre enten at starte helt forfra, eller bare bruge skuret uisoleret (som det er)?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en vel konstrueret skur - du har fugtspærre mellem fundamentet og træskelettet; fugt-vindspærre i ydervæggen osv.

Hvis der er ikke tegn på råd så vil jeg ikke være bekymret at det bliver til et problem.

Det ser da fornuftigt ud. Revnen langs soklen er formentligt ikke en skade men lavet ifm støbning af gulv, for at undgå at der opstår revner ml. sokkel og gulv. Tror til gengæld den revne du har til venstre for døren er en skade. Det er uden praktisk betydning. Du kan vælge at lægge en fleksibel fuge mellem sokkel og gulv.

Der hvor du skal tænke dig om, er ift isolering og dampsikring af taget. Lige nu er det bliktag, og navnligt hvis du fortsat vil have det, så skal du for alt i verden undgå at varm fugtig luft indefra kan ramme ståltaget og kondensere fugt. 

Mvh Troels
Ligner en typisk fusker løsning.. ;) 
Der må f eks kun anvendes dampspærre i helårs opvarmet konstruktion...
Hvilken udluftning er der udover revner i gulvet? 

Er du sikker på at det er en dampspærre som er i konstruktionen. Givet alder mv virker det mere sandsynligt at det er en vindspærre. 

Ask
Annonce
TRRA skrev den 01-05-2020 12:17:10

[...]

Der hvor du skal tænke dig om, er ift isolering og dampsikring af taget. Lige nu er det bliktag, og navnligt hvis du fortsat vil have det, så skal du for alt i verden undgå at varm fugtig luft indefra kan ramme ståltaget og kondensere fugt.

 Taget er plast lige nu, men tænker at skifte til noget mere holdbart, eksempelvis stål. Vil du så sætte en dampspær underisoleringen i loftet (set indefra)? I det bolius linket fraråder de så vidt jeg kan se dampspærre. Om taget skriver de bare: 

Isolering af loftet sker nemmest udefra. Læg isoleringen ned oppefra, når du har sat din indvendige loftsbeklædning op. Læg dernæst tagbelægningen på. Husk at holde tagbelægningen 5 cm fra isoleringen, så der opnås ventilation mellem isolering og tagbelægning.

LaRi skrev den 01-05-2020 13:01:12

Ligner en typisk fusker løsning.. ;)
Der må f eks kun anvendes dampspærre i helårs opvarmet konstruktion...
Hvilken udluftning er der udover revner i gulvet?

 Der er ingen udluftning udover en smule afstand (< 1 cm) fra træbeklædningen til taget.


Tag + spær har jeg dog tænkt mig at skifte da begge trænger
Det er da et fint skur. Og hvad så med at der lidt revner i gulvet. Det er givet bare betonen der har trukket sig lidt efter støbning. Og revner i soklen er ikke revner i egentlig forstand da der er anvendt sokkelsten og det er svært at støde dem 100% sammen. Og var det rigtige revner ville det også være uden betydning da hele skuret er opbygget af træ.

Du skal have fjernet dampspærren (ja det er dampspærre). Hvis du pille beklædning af så det kan genbruges er det fint. Sæt vindpap på skelettet. Ovenpå klemlister til at holde afstand til udluftning. Husk museværn i bunden.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

askholme skrev den 01-05-2020 13:13:35

Er du sikker på at det er en dampspærre som er i konstruktionen. Givet alder mv virker det mere sandsynligt at det er en vindspærre.

Jeg har ved ikke meget om det, men det ligner dampspærre i mine øjne. Skelet, damp/vindspærre og træbeklædning sidder helt op ad hinanden (ingen afstandslister).

 

Jeg ved det helt ærligt ikke- der findes mange perspektiver på det. Det jeg VED er, at jeg en gang overtog et hus med et isoleret værksted. 100 mm Rockwool over gips, med 30 cm luftspalte til ståltag. Efterår og forår drev kondensen ned af spær og lægter og satte sig isolering og gips. Der var fuld ventilation mellem spær. Der var sikkert lokale forhold på spil - der var meget fugtigt rundt om soklen og lidt sol. Men passiv ventilering kunne i det tilfælde ikke holde varm fugtig luft væk fra taget. 

Jeg tror også man skal være varsom med dampspærre i et (alt-andet-lige) uopvarmet skur. Men jeg vil omvendt til enhver tid hellere lægge tagpap end ståltag hvis der ikke er dampspær.

Mvh Troels
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis