Tilstrækkelig isolering til gulvvarme?

Hej alle,

I et 70er hus med følgende isolering i gulv

100mm mineral uld
80mm Beton
150mm leca nøder

Der er muligvis plads til at man kan ligge 50mm papiruld til.
Hulmuren er 290mm, loft bliver isoleret til 400mm.

Er det tilstrækkeligt til at ligge let gulvvarme i hele boligen? Eller skal tærrændækket op og laves om? I så fald, bliver det nok en radiator løsning istedet :-)

På forhånd tak

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver dyrt at varme op, og kan formentlig ikke varme huset op når det bliver lidt under frysepunktet. Så der er kun udgravning af gulvet eller radiator :)
Idag er det 400 mm. Fordelen er også, du kan få en radondug ned.

 

Jeg har nogenlunde samme opbygning som dig i et par af mine værelser. Jeg har ikke tilsluttet gulvvarmen endnu, og gulvene har ikke føltes kolde en eneste gang hele vinteren.

Det ville selvfølgelig være bedre med mere isolering, men jeg ville ikke være nervøs for at lave det. Det er heller ikke gratis at grave alt op

 

Annonce
Spørgsmålet er, om det at lægge gulvvarme i er ændring af konstruktion = så skal de nye regler følges. 

Mvh Troels
Hvis det vil være for dyrt af ændre, i forhold til hvad man får ud af det, må man gerne "nøjes"  


 

Ifølge BR er der ikke krav til isolering efter dagens standard når støbt dæk ikke brydes op.  Den viden ligger frit tilgængelig på nettet.
Hvis du lægger 100mm kingspan får du hvad der svarer til 200mm mineraluld. Det er ikke så ringe.
Du lægger kingspan i to lag af 50mm med radonspærre imellem.
Herpå gulvvarme som flydende gulv på gulvspån.
Dit linjetab vil endvidere være støbt gulvvarme overlegent, så her er endnu en fordel. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 30-04-2020 17:24:00

Ifølge BR er der ikke krav til isolering efter dagens standard når støbt dæk ikke brydes op. Den viden ligger frit tilgængelig på nettet.
Hvis du lægger 100mm kingspan får du hvad der svarer til 200mm mineraluld. Det er ikke så ringe.
Du lægger kingspan i to lag af 50mm med radonspærre imellem.
Herpå gulvvarme som flydende gulv på gulvspån.
Dit linjetab vil endvidere være støbt gulvvarme overlegent, så her er endnu en fordel.

Tusind tak, for dit indlæg! Det var jeg også overbevist om. 

Vil man i så fald ligge det mellem strøer, og de 2 lag forbandt for at undgå kulde broer?
Er det dette produkt? https://www.bygmax.dk/kingspan-therma-tf70-gulvisolering-nl-50x600x1200-mm-10-pk-pal.html
Ja det er det korrekte produkt.
Forbandt ja, men uden strøer som flydende gulv.
Sidste konstruktionsforslag i dette hæfte:
https://www.traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis