Overflade til udendørs rutsjebane

Hejsa

Jeg er ved at planlægge noget udendørs "legehus" (det skal lige en bus, men er nu en slags hus) til min søn og en af de ting der skal være i det er en rutsjebane.

Her er jeg imidlertid meget i tvivl om hvad der er den gode løsning til det underlag man rutsjer på. Selve konstruktionen bliver nok med nogle ru brædder, men ovenpå skal der jo være noget der bliver galt.

Jeg overvejer pt. nogle forskellige modeller men vil meget gerne have input både på dem og på andre muligheder
1) Købe et sammenhængende stykke stålplade (1mm tykt) enten galvaniseret eller rustfrit som fæstnæs på bredderne med lim og nok også nogle skruer der skjules under siderne.
2) Lægge et stykke plade formentlig vandfast krydsfiner alternativt masonit/træfiber ovenpå (som får oliegrunder og 3 lag træbeskyttelse), ovenpå det lægges så noget plastik folie til at skabe selve rustjefladen. Har fundet noget der hedder oracal 751, som vist er beregnet til skilte men som jeg tror godt kunne bruges her (https://www.skilteproduktion.dk/materialer/standardfolie/oracal-751_9685.html)
3) Påklæbe laminat eller vinyl (evt. krydsfiner under ala 2). Inspireret af https://www.facebook.com/watch/?v=781237795720242 hvor det ligner at der bruges et stykke laminat/vinyl.

Løsning 1 er nok den mest traditionelle og sikre ulempen er dels at især rustfrit stål er lidt dyrt, men også at det kan blive ganske varmt om sommeren.
Løsning 2 er min egen ide og jeg tror sådan set godt på opbygningen, men er i tvivl om folien vil kunne holde til det. Det slider jo når man rutsjer på den.
Løsning 3 er jo inspireret af andre, men jeg er usikker på hvad der er det rigtige materiale at bruge her. Det skal jo både skabe en glat nok overflade til at man kan rutsje og det skal kunne tåle udendørsforhold i form af UV bestrålning og frost for selvom det bare er et legehus så ville det være fedt hvis løsningen holdt mere end 1 år...

Nogle bud?

P.s. Jeg har også haft overvejet simpelthen at give krydsfineren et solidt lag epoxy maling. Men jeg kan ikke finde nogle produkter som både er egnet til udendørsbrug og virker på træ.

Ask
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ift noget der er til at betale, så er det kun staldplader i plast jeg kan komme på. 1500x3000 koster 1200. Men de er sorte, og sikkert ikke uv resistente.
Vinyl holder formentligt også. Det er jo det amerikanerne bruger som beklædning på deres huse. Men der er nok ikke så meget ud over stål der er ridsefast ift mudrede gummistøvler. Måske fibercementplader og epoxy eller x-finer og skibslak. 

Mvh Troels
Nu skal sådan en kun være 50-60cm bred, så nogle gange kan man også få prisen ved at købe på mål, også er det jo forskelligt hvad man tænker som billigt. Umiddelbart kunne jeg finde en rustfri stålplade til omkring 1800 før fragt. Men det syntes jeg bare også er lidt dyrt at give for selve overfladen.

Derudover ville jeg gerne have noget der kunne bøjes sådan så at banen kan bue lidt i bunden så landingen bliver god.
Men der er hele ideen omkring plastplader jo heller ikke dum, hvis der er en understøtning af brædder/x-finer så kunne man muligvis lave en overflade af en 2-3mm tyk polycarbonat plade som også kan bøjes ved varmepåvirkning.

Det kan jeg finde i passende mål til under 1000 kr., så muligvis er det løsningen.

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Støbekrydsfiner 9 eller 12 mm.kan fås i 250 cm. længde, skal den være længere må du lave en samling, det kan du bøje, det er vejrbestandigt, og det er glat, skal det være endnu mere glat, så poler det med autovoks en gang i mellem.
Altså jeg overvejede faktisk støbekrydsfiner på et tidspunkt, men jeg gik lidt bort fra det netop pga. bøjningen, det troede jeg nemlig ikke man kunne.
Jeg kan godt følge at man kan bukke en tynd krydsfiner ala 3-4mm måske med hjælp fra lidt damp, men at bukke en 9-12 mm plade - hvordan gør man lige det?

Jeg vil meget gerne undgå samlinger, da jeg tænker de nemt bliver et punkt hvor man kan rive sig eller lignende.

Ask
Jeg vil mene at en krydsfinerplade på 50x250 cm. Kan bøjes tilstrækkeligt uden damp, så meget skal den vel ikke bøjes, men en anden og noget mere besværlig metode kunne være, at bygge den i tyndere almindelig vandfast krydsfiner, der så beklædes med glasfiber, Sådan har man bygget både i mange år ,så det skal nok holde, så har du ingen samlinger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nå ja - glasfiber - Det kan man jo også svøbe rundt om alle kanter og samlinger, så der ikke er noget at rive sig på. 

Mvh Troels
Jeg må tage i et byggemarked og stille mig med en støbekrydsfiner plade. Så kan jeg jo vurdere det med bøjningen :-)

Men ellers er glasfiber jo en glimrende ide til at få en fuldstændig ubrudt flade. Det må jeg lige kikke på hvordan gøres

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også