terrassebræder skråtskruet

Jeg skal lave en træterrasse i Bankarai.
Er en art Ipe men noget blødere og meget nemmere at arbejde i.
Men stadig hårdttræ med samme holdbarhed som Ipe.

Nå men det jeg godt kunne tænke mig var nedenstående monteringsløsning.

Jege r ikke til skruer som er skruet lige ned og som er synlige.
Jeg er slet ikke til propper, selvom det for mange er eksklusivt.

Men en tømrer jeg kender siger at skråtskruet nok ikke kan holde brædder i hårdttræ.
At de giver sig for meget.

Har i nogen mening om det?

https://goerdetselv.dk/terrasse/traeterrasse/saadan-bygger-du-selv-en-flot-terrasse-uden-synlige-skruer

Katmus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din tømrer har ret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tror godt du kan skråskrue hårdttræs terrassebrædder, men du skal have dobbelt så mange strøer som vis du skruer dem oven fra, altså pr 30cm istedet for 60cm.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Det kan godt lade sig gøre at skråskrue terrassebræder, men det er ikke optimalt til udendørs konstruktioner. Din tømrer har stadig ret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 29-04-2020 00:05:54

Det kan godt lade sig gøre at skråskrue terrassebræder, men det er ikke optimalt til udendørs konstruktioner. Din tømrer har stadig ret.

Strøer pr 30cm så kan de brædder uden problemer skråskrues, 

Der er ikke noget træ andet end levende træ der er optimalt udendørs, der er konstruktioner der holder og dem der ikke holder, og skråskruer med 30cm mellem strøerne holder.
Om trådststarter ønsker at spendere penge og tid på dobbelt op på fastgørelses arbejde,skruer og strøer skal han vel selv bestemme sig for.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Trådstarter spurgte om hans tømrer havde ret, når han mente træet ville give sig for meget med skråtstillede skruer, og der har tømreren ret med vandrette konstruktioner som en åben træterrasse.

Skråtstillede skruer kræver som du nævner flere fastgørelsespunkter, men holder ikke tilnærmelsesvis så længe som gennemgående skruer der proppes på traditionel vis.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du kan også lave det med beslag der først skrues på bagsiden.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Øv.. så havde han ret. Så skal jeg ikke have træterrasse.

Hvad er det for beslag på bagsiden?

Katmus
Nu er det jo ikke lykken at forbore på en skrå flade - og det skal der vel i Bangkirai? Er det system der vises beregnet til det?

Jeg lytter når håndværkere siger hvad der IKKE kan lade sig gøre.

Mvh Troels
katmus skrev den 29-04-2020 08:00:30

Øv.. så havde han ret. Så skal jeg ikke have træterrasse.

Hvad er det for beslag på bagsiden?

 Ved ikke hvad de hedder, GDS-bladet havde en artikel med tre metoder til skjulte skruer ifm træterrasse hvor de var nævnt.

Tror også man kunne bruge et lille vinkel beslag der skrues fast på siden af brættet (hvis man kan finde dem til rimelige penge).

Nogle brædder kan fåes med fræst not (eller man kan lave noten selv) og så kan man bruge de samme beslag som man bruger til komposit-brædder.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har talt med en der sælger CAMO.
Man skal altid være opmærksom når man spørger en om noget som han sælger :-)

Som han siger... ja han ved der er nogen der er imod skråtskruet.
De er også i gang med at lave en liste over tømrer som har prøvet det og som ikke er imod det efter de har prøvet det.

Han siger at hvis man lægger strøer med 10 cm mindre afstand end det der normalt anbefales, så er det lige så godt.
IPE er der slet ikke problemer med.
Bankarai og 2 af de andre mest kendte hårdtræ sorter er lidt drilske.
men det er ikke specielt et skråtskrue problem.
Det er generelt at de kan give sig mere.

Kort sagt.
Han anbefaler IPE eller de varmebehandlede træsorter her fra norden eller europa.
De bedste varmebehandlede mener han nu er oppe på 30 års holdbarhed.

En helt anden ting...
Kender i den her:

https://kebony.com/dk

Jeg så en terrasse på bornholm.
Ligner fuldstændig IPE.
Den var 8 år gammel.

Katmus
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis