Anbefaling af faskine?

Hej,

da jeg står og skal til at etablere noget faskine til regnvand fra taget, er jeg blevet i tvivl om hvilken model jeg skal vælge. Umiddelbart finder jeg tre slags kassetter. Wavin, expo og plastmo og kigger nok mest på sidstnævnte da den eftersigende skulle medføre mindre gravearbejde og man slipper for fiber dugen.. men er der nogen derude, evt en kloakmester som kan fortælle om hvilke virker bedst på sigt?

det skal afvande ca 80 kvm tag med to nedløb som først rammer et sandfangsbrønd

vh 

Det bedre at have lort på styret end lort på sadlen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da vi skulle nyetablere vores nedsivning   valgte jeg expo. De blokke som du ser  blev savet op i 4 stk med 2 rækker i hver sat efter hinanden for at få størst overflade ud mod jorden de blev så indpakket i fiberdug. wavin ville jeg ikke vælge da der er for lidt overflade i forhold til rumfang, og derfor langsommere nedsivning. Jeg kan ikke helt gennemskue plastmos da jeg godt kan forestille mig at trærødder kan vokse ind i den stenuld. Jeg ville vælge expo igen hvis jeg skulle lave tagnedløb.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har været igang med at nedgrave wavin faskiner ved vores sommerhus. Jeg er af natur dovent anlagt, så det var noget med at finde den hurtigeste, og måske også bedste løsning i en fart :-)
Mine faskiner er gravet ned, så de næsten ligger plant med jorden. Der ligger kun en gang synlige natursten i "knytnæve størrelse" hen over.
Ud over minimalt gravearbejde, giver det flere fordele i forhold til at begrave dem fuldstændigt.
Man behøver ikke at bruge tid på kloak med sandfang. For man kan bare flytte stenene og tage "indløbs hullet" i toppen af kassetten op for inspektion. Så nedløbsrøret er derfor ført direkte hen i faskinen.
Man kan også nøjes med en mindre faskine. Er der et kraftigt skybrud, kommer vandet ovenud og løber væk. Hvis man, som jeg, har lavet en rende væk.

Nogle vil sikkert syntes, at det er lidt fusket, men her er ingen krav til bortledning af regnvand.

Så kan man leve med at faskinen ligger "synligt" og kan aflede skybrudsvand "eksternt", kan det her være en løsning.

Jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis