Udvide murhul til dør? Understøtning?

Jeg vil gerne udvide murhullet så jeg kan få en større dør i fra ca. 90 cm til 130 cm (overligger af limtræ på 150 cm). Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt at understøtte?Huset er oprindelig 1 plans bungalow med påbygget førstesal hvor indervæggene på førstesalen er gips. Stueetagen er den oprindelige med murede yder- og indervægge. I forbindelse med bygningen af førstesalen er der lagt et bjælkelag henover huset fra ydermur til ydermur. Dette bjælkelag er så klodset op på indemuren hvor jeg vil lave murhullet større.Bjælkerne hviler vel på ydermurene så hvad funktion har indervæggen i den sammenhæng udover at støtte? Den er vel ikke decideret "bærende".

Hvordan vil i gribe opgaven an? Med understøtning eller uden? Hvis jeg skal understøtte kan det så gøres ved at montere nogle kraftige bjælker på hver side af muren ovenover murhullet/døren og så montere bolte gennem murstenene fx. 1 eller 2 skift højere oppe end murhullet.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkeligt ingen bud?
Du griber nok problemet forkert an. Muren er helt sikker med til at bære bjælkelaget. Hele forudsætningen for holdbarheden er at din overligger (ikke understøtningen) kan holde. Jeg tror ikke den overligger du har,  er stærkt nok til at du udvider hullet. Syntes allerede der er revne over døren.
Hvis du skifter overliggeren til en H eller C  stålprofil burde det holde, og du behøver så ikke at gøre noget ved understøtningen. Det holder muren. 

Mvh Troels
Der skal klart være en form for overligger også bare fordi at det stykke mur der er opad ellers vil presse døren nedad.
Hvor meget du så har brug for og om der skal være en stålprofil eller du kan nøjes med fx ståltegl det skal du have en ingeniør til at hjælpe med. Hvis du vil klare dig uden er du nød til at gå med livrem og seler, dvs. en overligger der er en del stærkere end den nuværende


Ask
Ah. Jeg tror jeg har formuleret det forkert. Der skal selvfølgelig være en understøtning over døren altså en overligger. Jeg vil gerne udskifte den der ses på billedet med en der er længere. Spørgsmålet er blot om konstruktionen bør understøttes under arbejdet og i så fald hvordan?
Aaah. Giver mere mening. Det kan være du kan nøjes med at aflaste bjælkerne så de ikke trykker lige over åbningen. 

Mvh Troels
Det ser ud til at din væg står parallel med en af bjælkerne. I så fald er den ikke bærende men der skal alligevel en overligger ind for at holde muren oppe. Du skriver "overligger af limtræ" Det er bedre at bruge en tegl overligger så det er samme materiale som muren.
Det det drejer sig om er at være så forsigtig som muligt så der ikke kommer for mange rystelser op i den hængende mur.
Du hugger den række mursten ud ved siden af nuværende overligger som giver bredden på hullet. Det er mest skånsom med bore maskine og murbor der borer den ene fuge ud. Så hugger/ borer du mørtel fuge væk under overligger, og hugger lidt over den indtil den falder den 1 cm ned og kan løftes ud. Så kan den nye lægges ind, kiles op og fuges fast. Lad det hærde et par dage
Først derefter fjerner du resten af muren i hullets bredde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis