Støjvæg / støjskærm - varmepumpe tæt på naboskel

Hej
(undskyld, jeg er i tvivl om kategorien...)
Jeg har en varmepumpe meget tæt på naboskel.
Jeg tror at pumpen larmer for meget iht. de gældende regler (45 db i dagtimerne), og at det derfor er nødvendigt at lave en form for støjskærm.
Der er en bøgehæk i skellet.
Nogle forslag til en simpel, - og helst ikke for dyr støjskærm ?
Oversigt, se nedenfor
TAK 

Torzen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke lave din støjværn så langt væk fra støjkilde. Den skal være enorm for at virke, måske 3 m. høj. Det er lidt ligesom at placere emhætte over køkkenvasken og så tro på at den kan suge henne fra komfur.
Du kan bedst og billigst dæmpe støjen omkring selve støjkilden altså maskinen. At det så hjælper begge naboer er jo kun win win.
Jeg ved ikke hvad de 2 gråstribede skur/kasse er. Men Lav et tag imellem dem samt hele vejen hen på siden af den lille kasse. En væg op på siden af varmepumpen. Der afsluttes med en åbning / skorsten opad på ca. 0,5 x 0,5 m og måske 0,5 m i højde over tag. Det er så udblæsning.
Alle overflader beklædes indvendig med 50 mm 1/2 hårde rockwool bats, som gerne må slutte tæt ned på varmepumpe, og imod jordoverflade, så luftretning er fastlagt inde i kassen. Det kan klæbes på plader eller skrues på med tynde lister som " spændeskiver "
Er der ikke mulighed for andet luft indtag så må der være en tilsvarende kanal ( måske smallere og længere ) op langs yder væggen på skuret med det skrå tag.
Du kan holde det sammen f.eks. med lukke beslag til trailer bagsmæk så dele af det er let at tage til side ved eventuel service.
Du kan jo bruge samme materiale som skur/kasse er lavet af, så kan det se nogenlunde ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for gode input

Torzen
Det ingeniørfirma jeg var ansat i før jeg gik på pension var eksperter i støjværn, og hovedreglen var at støjværn skulle være så tunge som muligt (helst betonmur eller jordvolde) og placeres så tæt på støjkilden som muligt for optimal effekt.

Ved fast mur eller anden fast beklædning, skal lydrefleksioner også medregnes.
Jeg lytter   Har snakket med rockwool, og et tæt bræddehegn, med terrænbatts på indersiden virker rigtigt godt. Så det tror jeg bliver opbygningen.
Afstanden. Væggen kan faktisk stå 70 cm cm fra varmepumpen (som er et krav for at den virker). Jeg kan desværre ikke lave tag.
Men vil nedenstående ikke fungere - eller ihvertfald gøre det væsentligt bedre for min nabo 1 ? Jeg tænker også at lave nogle tværgående vægge så lyden bliver skærmet til vores terrasse
Nabo 2 og 3 er ikke så kritiske, da de aldrig er tæt på skel. Men hvis det bliver nødvendigt, kan jeg umiddelbart ikke se en løsning for min nabo 2 og 3. Kravet fra varmepumpen, er fx at jeg ikke må sætte en væg tættere end 2,5 meter i udblæsningsretningen.

Torzen
Det vil virke lidt men ikke optimalt. Om det netop bringer lyden ned på de 45 dB kan jeg ikke sige. Det kommer jo noget an på lydniveau nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også