Støvvæg - varmepumpe tæt på naboskel

Hej
Jeg har en varmepumpe meget tæt på naboskel.
Jeg tror at pumpen larmer for meget iht. de gældende regler (45 db i dagtimerne), og at det derfor er nødvendigt at lave en form for støjskærm.
Der er en bøgehæk i skellet.
Nogle forslag til en simpel, - og helst ikke for dyr støjskærm ?
Oversigt, se nedenforTAK   

Torzen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener Støjvæg....  

Torzen
Lyd er en videnskab, der er uhyre svær at beregne, at man ikke kan se en lydkilde er ikke ensbetydende med, at man ikke kan høre den. Forestil dig at du smider en sten i en sø, der hvor stenen lander, vil der rundt om dannes en høj, cirkulær bølge, der har en lille diameter. Samtidig med at bølgen breder sig ud fra nedslaget, vil dens diameter øges samtidig med at den flader ud. Lyd opfører sig på samme måde, da det er bølger i luften, som udbreder sig sfærisk, og jo længere væk fra kilden, jo "større" er sfæren / lyden.

Hvis du skal bremse sådan en bølge, så er det lettest at gøre så tæt på kilden som muligt, for jo længere væk fra kilden du kommer, jo større skal væggen være, for at kunne inddæmme bølgen. Mit råd vil derfor være, at flytte væggen så tæt på varmepumpen som muligt, og så lave den af (eller beklæde den med) noget lyddæmpende. Jeg ville lave væggen 1½ gange så høj og bred som pumpen, og så vinkle kanter og top ca. 30-45 grader ind mod pumpen, så det nærmest bliver en lydabsorberende "skål".

Hellere leje end at bo på gaden.
1000 tak for info. Jeg følger dine råd

Torzen
Pøj pøj med det. Husk også at væggen på bygningen kan reflektere støjen, men det må du se på hen ad vejen.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis