Lydtæt kasse til pumpe (til swimmingpool)

Hej
Jeg har kastet mig ud i et swimmingpoolprojekt. Og min udfordring pt, er at bygge en kasse der tager det meste af lyden fra pumpen.Jeg har hørt om flere der har udført en lydtæt kasse af isolerede pallerammer. Det forsøgte jeg (med sundolitt), og det virkede ikke. Jeg overvejer nu et forsøg nr. 2 med rockwool, men inden jeg går igang, vil jeg høre om der er nogen med kendskab til akustik der har nogle kommentarer/forslag til min "plan"

Stikord til min løsning (se også vedhæftede):
  • Hus etableres i pallerammer, 5 stk. Hus etableres på stenbelægning. 5 cm terrænbatts mellem stenbelægning og rammer så ”huset” ikke har direkte kontakt til stenbelægningen.
  • Stenbelægning er fjernet ved pumpen og filteret. Der er placeret nogle herregårdsblokke i stedet som ikke har kontakt til den øvrige belægning. Isolering mellem blokkene så de ikke svinger sammen
  • Under pumpen, gummimåtte + 5 cm terrænbatts
  • Pallerammer (vægge og loft isoleres med 5+5 cm flexibatts i forbandt)
På forhånd tak.


Torzen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk på at der SKAL frisk luft til pumpen ellers brænder den sikkert af p.g.a. varmen
Din ide er ikke helt ved siden af. Jeg vil nu anbefale pladebats eller industribats til den indvendige lydisolering.
Luftindtag og udblæsning skal foregå gennem en lydsluse - en form for labyrint hvor overfladerne er beklædt med pladebats.
Hvis pumpens motor er med blæseskærm, kan du måske montere en (stor) slangestuds over luftindtaget, og tilslutte slange f.eks. 100 mm til lydslusen. Så får du tvungen luftcirkulation så pumpen ikke arbejder i den samme luft.
Du skal ikke lave "skuret" højere end nødvendigt. Dæmpningen virker bedst ved små dimentioner.

Søren O
Du skal lave din kasse så ingen af vinklerne er rette. Bare ca. 5° ude af vinkel giver en dæmpning sammen med de øvrige materialer.

fase
Tak for svarene.
  • Er pladebatt´ne bedre. pga. den større tyngde ? jeg tænker, at de reflekterer mere da de er hårdere...men det er måske forkert :-)
  • Mht. lydsluse...det lyder korrekt, men lyder omstændigt...Er der en simplere løsning ? Vil det måske være en løsning at stikket et 50 mm flexrør ind i kassen i hver side, og føre rørene væk fra kassen ? Jeg ved dog ikke lige hvordan man skal "tvinge" en udluftningsretning
  • Huset skal desværre være stort, da filteret fylder meget. Men jeg kan vel udfylde med isolering, så der er så lidt luft som muligt ?
  • Mht. skæve vinkler. Når de to lag isolering er monteret, vil jeg vel kunne sætte et ekstra lag skråt ? Alternativt nogle tværgående skot i forskellige retninger ? Vil det give noget ?


Torzen
Annonce
Med hensyn til skæve vinkler. Kan du ikke lave kassen så der ikke er rette vinkler i den. 5° er ikke meget.

fase
Jo det har du da ret i....jeg kan ihvertfald nemt gøre 2 af fladerne "skæve" (parallelogram), da det er pallerammer

Torzen
Hej Torzen m.fl.
Jeg er i samme overvejelser omkring en lydtæt kasse til pumpe og filter til en Pool.
- Kom du i mål med dit design og kan du sige noget om resultatet?

Det bedste er at etablere huset til filter og pumpe lidt væk fra selve poolen og nedsænke det i terrænet med et isoleret låg så pumpen ikke skal trække vandet en meter op over vandspejlet hver gang den skal køre. Rørene skal blot føres med lidt fald så vand kan drænes af ifm vinter nedlukning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis