Dampspærre eller ej

Hej er ved at renovere hus. Er dog kommet lidt i tvivl i forhold til dampspærre. er selv tømrer, men selv ingeniører har givet mig forskellige svar :-) har flere værelser hvor der er en ydervæg og 3 varme vægge ( altså med andet rum på den anden side) på De varme vægge skal der ikke dampspærre jo. så langt så godt :-)

Det er meningen at ydervæg skal pudses op eller ha limet en enkelt fibergipsplade på for lige at rette op. derved kommer der heller ikke noget dampspærre på denne. der er 95 mm isolering i hulmuren. så det skulle vel være okay ?

Nu til der hvor jeg er i tvivl. skal der dampspærre i loftet. der bliver smidt 300 mm isolering på loftet og derved ville man jo synes at der så skal en dampspærre på loftet. men her er flere ingeniører ikke helt enige. nogle siger at man skal lade helt vær med at komme dampspærre i noget af det da man alligevel ikke vil ha en tæt dampspærre, da der alligevel ikke er i vægene.

hvad er jeres mening om dette 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er mærkelig at der kan være uenighed om det.
Det lyder som et helt almindeligt murstenshus med hulmurs isolering. Der er aldrig damspærre i den slags ydervægge,
Så der skal dampspærre på loftet som klæbes til ydervæggen.
Jeg ville pudse det op, da fibergips der klæbes på ikke bliver mere lige end den oprindelige mur. Måske mere jævn men overgang imellem plader kan godt tande lidt. og er mur ikke i lod så er den det heller ikke efter fibergips.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jamen efter min overbevisning skal der også dampspærre i loft, gulv og så intet i væge. men ville det gi bedre indeklima at lave en forsats væg på ydervæggen så jeg kan få en dampspærre i alle ydervæge.

med hensyns tilen gipsplade kan man godt rette en lettere skæv væg op. man smider ca  12-14 "klatter bag på pladen og sætter dem på væggen. og derved kan man godt rettet en lidt skæv og ujævn væg op 
og fibergips "limet op tager også små revner der kan opstå i sådan en pudset murstenvæg. dette er den største årsag til at jeg overvejer at sætte dem op. ville værer træt af små revner i en et nyrenoveret hus :-) alternativt har jeg også overvejet at smide armering i et pudslag 
Der skal radon sikring i gulve, og ikke dampspærre. Om der skal være fugt spærre kommer an på gulvkonstruktion.
Dampspærre forbedrer ikke indeklima, det er kun for at der ikke skal dannes fortættet fugt op imod loftrummet.
Hvis loftet består af tæt pudset loft på net eller strå så er der forsøg der viser at dampspærre kan undværes. Ligeledes er der visse typer isolering papir / træuld hvor det kan undværes. Men i alle tilfælde kræver det maksimalt udluftning af rummet over isolering.
Er der udnytte loftetage så har du ikke behov for så meget isolering og heller ikke dampspærre i den del hvor der er samme temperatur over og under loft.
Det bedste indeklima opnås sikkert ved et piv utæt hus med masser af varme på. Så er der frisk luft. Men dat kan vi jo næppe få råd til i længden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis