Tilslutning af Voss komfur til 2x16 amp


Min datter skal have nyt komfur til sin lejlighed, hvor der sidder 2x16 amp. - se billedet herunder.
Jeg har kigget i forum over hvidevarer, men kan ikke finde et entydigt svar på, om et nyt komfur - Voss ELK24320HV, kan tilsluttes 2x16 amp, selv om der i beskrivelsen af komfuret står, at det skal tilsluttes 3x16 amp.
Er der nogen, der ved, om det er muligt at tilslutte komfuret, uden at sikringen går.Jeg har kort talt med en bekendt, der mente, at det kan tilsluttes ved at sætte en lus, ligesom jeg har været forbi Skousen, der sælger hvidevarer. Her fik jeg at vide, at ingen komfurer, der krævede 3x16 amp kan bruges i lejligheden.
På forhånd tak for hjælpen.
M.v.h.
Jørgen



Jørgen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at stort set alle komfurer kan køre på 2 Faser. Der er tilslutnings skemaer bagpå som viser både 3 - 2 og 1 faset tilslutning. Den sidste vil jeg ikke anbefale på  A sikringer. Og det er korrekt at det er nogle medfølgende skinner der skal monteres i tilslutnings klemkasse
Og du skal ikke være nervøs for sikringer de skal nok holde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du tager et billede af tilslutningsskemaet, får du til gengæld en anvisning på, hvordan komfuret tilsluttes 2 faser, nul (og jord). Komfuret har en tilslutningseffekt på 10,4 kW. Men der ikke tændt for det hele samtidig, så en lus mellem den manglede fase og en af de andre, vil nok få komfuret til at virke.

fase
Problemet er nok at den ikke er indkøbt endnu. Jeg har fundet et billede af tilslutnings skema, men det er så sløret at det var ulæselig ved forstørrelse. Men det viser tydelig de kendte tegninger over tilslutnings muligheder.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.
Komfuret er ikke indkøbt endnu. Det er set på Elgigantens hjemmeside.
Samtidig med mit indlæg på dette forum sendte jeg en forespørgsel til Voss/Electrolux, hvor en tekniker svarede:

"Alle komfurer med 4 plader og ovn er til 3 x 16A, men i de tilfælde hvor man kun har 2x16A, kan man vælge at koble den til 2x16A, det giver kun de problemer at de 2 kogeplader kan bruges fuldt ud, de 2 andre kogeplader kobles sammen med ovnen, og man vil kunne bruge dem fuldt, men tændes ovnen vil man overbelaste det og sikringen vil gå, eller også omvendt bruges ovnen, så kan man ikke bruge de 2 plader fuldt ud.
Det er muligheden, når man ikke har mulighed for at køre på 3 x 16A".

Nu er jeg endnu mere i tvivl om køb af komfur, som kan bruges fuldt ud og uden hele tiden at tænke på, hvilke kogeplader der bruges, så sikringen ikke går. Man kan vel dårligt finde et komfur, der kun kører på 2x16A. Der må være et utal af lejligheder, der stadig kun har mulighed for at køre 2x16A, hvilke komfurer har de så mulighed for at købe?

M.v.h.
Jørgen

Jørgen
Lad os prøve at se på det. Dit komfur har en tilsluttet effekt på 10,4kW. Det deler vi op i ovn og kogeplade. Ovnen er på ca. 3kW / 230V. Det giver en strøm på 13A. Kogepladen bruger noget lignende 13A på hver fase. Så ved fuld belastning skal der bruges en 3 faset gruppe med 16A sikringer. I virkeligheden bruges alle 4 plader på komfuret ikke på en gang med fuld effekt, så der er ledig kapacitet. Nu er det ikke sådan at sikringen sprænger med det samme. Der går et stykke tid med overbelastning inden det sker. Ovnen er termostatstyret, hvilket betyder at effekten kobles til og fra under brugen. Det samme gør sig gældende for kogeplader. De er heller ikke koblet ind med fuld effekt hele tiden. Det vil i øvrigt nok blive svært at købe et komfur med en effekt på mindre end de 10kW.

fase
Annonce
Du kan roligt tilslutte det.
Du bruger jo heller ikke kogeplader på Maks konstant. Det er jo kun i opvarmningsfasen at det er tilfældet. Og hvor tit sætter du alt til Maks effekt samtidigt?
Det samme gælder ovnen, som kun bruger få hundrede watt når den først er blevet varm.
I praksis forestiller jeg mig ikke at du vil springe sikringerne, og du behøver heller ikke at tænke over dit forbrug i dagligdagen.

Det nuværende komfur er sikkert også født til 3 faser men koblet til 2. Sådan er det med hovedparten. 

Elektronikteknikeren
I skal alle have tak for jeres svar.
Jeg bestiller komfuret, og får en elektriker til at montere det.

M.v.h.
Jørgen

Jørgen
For lige at sætte lidt perspektiv på.
Vores datter og hendes familie ( mand og 4 mindre børn ) bor i et hus hvor der er opvasker, koge vandhane, vaskemaskine, tørretumbler, induktion komfur, og 2 ovne.
Det hele kører på 1 stk. 3 faset 16A gruppe.
Opvasker og vaskemaskine køre hver dag og der laves meget mad og bages ofte. Rent bortset fra disse corona tider er der ofte gæster.
I det år de har boet der har der ikke været sprunget en eneste sikring i denne gruppe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis