Opbygge godt grundlag for nedstøbning

Ja, overskriften forvirrer måske mere end den forklarer, men jeg løb tør for bedre forslag...

Jeg skal have nedstøbt nogle stolefødder. Disse huller bliver ca ø30 i 90-100cm dybde.

Den vedlagte tegninger viser smukt hvordan to af disse (grå) kunne se ud, med det brune værende klassisk leret Amar'sk skod jord. Det grønne er en hæk, der står tæt på.
Grundet tanketorsk fra en brolægger, har vi desværre nogle ret-så-fejlede forsøg liggende på noget tidligere fundering til en terrasse, bestående at ø30-40cm beton klumper. Disse blev i sidste ende ikke brugt til noget, og har desværre bare ligget og puttet sig i hækken en håndfuld år. Nogle af disse ligger i vejen for de nye smukke støbninger jeg skal lave, og jeg er ved at hive dem op.

Men, de efterlader sig selv sagt et mindre bombekrater (sort) på rundt 40cm dybde og ø60cm, når først jeg har været igang med skovl, borehammer, udvalgte ét-stavelses ord med mere.

Hvordan får jeg på bedste vis "nulstillet" disse, når jeg nu reelt skal til at støbe ned midt i dem (vist med kæk lyserødt)?

Kan jeg f.eks. bare støbe et kloakrør eller støberør ned (evt forskalle krateret lidt, så det ikke fylder sig selv op mens jeg graver) i de resterende 50-60cm dybde (rødt), og efterfølgende fylde op i det sorte område med stampet grus af en art?

Vil den røde markering være tilstrækkeligt til at "holde" støbningen fast i undergrunden, samt retningsstabil, eller bør den have fat hele vejen op.

Mvh
Ronnie
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har mange Fine skod ord som forvirrer mere end de gavner. Men ok det går nok alligevel.
Du fjerne beton klumper og på den måde er huller for store i den øverste halvdel.
For at starte med sidste spørgsmål så holder støbning i hele højden.
Du kan sætte et par plader ned når du støber Måske tynde masonite eller jernplader. Så fyldes beton i den del der er ok og så skiftevis beton inde for plader og jord der stampes rigtig godt uden for. Plader trækkes op efterhånden som du kommer opad. Så har du en fin støbning og du har stampet jord uden om som så også holder i toppen af hullet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, du har helt ret - jeg tilføjer ofte unødigt mange ord, men du fangede budskabet :)

Tak for etage forslaget.

Mvh
Ronnie 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også