Renovation af badeværelset

Hej, Jeg har uden erfaring turdet at starte mit første ’gøre det selv’ badeværelses renovationsprojekt, og vil gerne have rettet min step guide :o)
Badeværelset er 3,40 kvm i en lejlighed på første sal. Målet er at have nye fliser på gulv, bruseniche, og filt på resten af vægge.
Indtil videre er badeværelset rivet ned, fliserne taget af og jeg får en elektriker og vvs’er på besøg, for at ordnet el, vand og afløb. Derefter vil jeg prøve at lave mur arbejde selv (pkt. 3), men ved ikke hvilken materialer kan bruges i hvilken rækkefølge, for at gøre væggene jævne og glatte til fliser og glasfilt.

Jeg har læst lidt på nettet og kom frem til følgende plan.
  • Rive gamle badeværelset ned.
  • Skrabe væggene og fjerne gammel fuge. (Med stålbørste, skraber)
  • Pudse væggene med færdigblandet mørtel eller vådrumsspartel? Ved ikke hvad er bedst, når der findes så mange produkter.
  • Forankrings grunder
  • Membran
  • Fliser på bruseniche og gulv

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vådrumsspartel er nemmest at arbejde med og slibe. Vær omhyggelig med at hjørnerne er helt lige - i lod i begge retninger. Skævheder ses tydeligt i overgangen ml to vægge med fliser.
Derudover så vær opmærksom på at der krav om, at der er 3 cm højdeforskel ml vandtæt overkant i døråbningen målt fra overkanten af afløbet. Det ser ud til at det kan blive svært.

Mvh Troels
Tak for hurtig svar TRRA og Askholme.
Vil i anbefale mig at bruge mørtel eller vådrums spartel, for at gøre væggene lige og pæne til flser eller filt?

Gulvet er stadig høj, så jeg må fjerne et lag på ca. 5-10 cm med hammermejsel, så der er plads til at støbe gulv og lave korrekt fald mod afløb.
askholme: Det må være LIP primer 54 der er det rette produkt inden membran?
Om du skal bruge mørtel eller vådrums spartel kommer jo meget an på hvor skæve væggene er. Spartel skal højt lægges på i 4 mm lag ad gangen, og det er noget dyrere hvis der skal f.eks. 1 cm lag på for oven eller nederst.
Som der tidligere er skrevet så er det vigtig at vægge er lige og i lod. Når der kommer fliser på og de skal skæres til i hjørnet så kan de lige fuger i fliser let komme til at sladre tydelig om en skæv væg.
Pudsning med mørtel behøver ikke at slutte glat-glat der hvor der skal membran. på. Og ved så lille et badeværelse er det over det hele. Så kan du bruge vådrums spartel over membran der hvor der skal filt / maling på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for at gøre mig klog på det Erik. Der er huller i væggene og små afdybninger efter klinkerne blev fjernet.
Mørtel er selvfølgelig billigere løsning, men jeg tænkte at vådrumsspartel gør væggene mere vandtætte selvom, der også skal membran på. Da jeg ikke har erfaring på det område, tør jikke at tage en mindste chance for, noget bliver utæt.

Nogen forslag til gulvstøbning mht. cement blandingsforhold, eller er det fint med færdigblandet cement / mørtel der bruges til væggene? Jeg tænker at bruge professionel hjælp til den del :-)

"Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ??" Den fik jeg ikke fat i helt.

Mvh Agent06
Annonce
Vådrumsspartel handler om at produktet er fugtstabilt hvilket mørtel også er. Jeg ville mene at det er lige vandtæt. Og uanset hvad så skal vandtætningen ske i membranen, hvis vandet kommer igennem membranen kan der ske dårlige ting uanset om du har brugt spartel eller mørtel.

Hvis du bruger lip vådrumssystem så er det primer 54 der skal på ja. Hvis du bruger membran fra en anden producent skal du følge deres anvisninger

Ask
Spartel og puds er ikke vandtæt, tætningen skal blot ligge i membranen som ligger lige under fliser eller filt.

Det er korrekt at der skal forankringsgrundes før membranen opsættes, til dette pruges primeren i det valgte vådrumssystem.

Afhængigt af din afløbstype skal der vådrumssikres til en flange der sidder rundt om afløbet, eller ned i selve afløbet. Du må tage risten af for at vi kan få et kig.
Der skal bruges manchetter til alle rør, som kan købes som tilbehør til det valgte vådrumssystem. Disse klæbes ned over rørene og fast på væggen/gulvet, membranen smøres så henover efterfølgende.
Kig på producenternes guides på YouTube.
Overvejer du at lægge gulvvarme også? 

Elektronikteknikeren
Tak for jeres gode råd. Jeg har kigget flere videos på youtube om vådrumssikring med membran / tætningsbånd og synes det ser nemt ud, men jeg har fået en del kritik på facebook, da folk synes det er kæmpe risiko at lave det selv i en lejlighed. Jeg tænker, det er ikke raketvidenskab, så bruger man sin sunde fornuft og pakker rummet godt med membran med flere lag + tætningsbånd på alle hjørner og omkring rørerne, så bør det ikke gå galt :-)

Jeg har taget et nyt billede, hvor der vises hoved gulvafløb med side indløb fra bruseniche.

Jeg spekuler mellem flere muligheder mht. afløb vist på billede.
1. Lukket hoved afløb, og få en unidrain i brusenichen kun. (Der er ikke behov for 2 afløb)
2. Få nyt hoved afløb, og en unidrain tilsluttet i brusenichen.
3. Beholde begge afløb som de er og spare dyr vvs arbejde.

Jeg har ikke overvejet at lægge gulvvarme i sådan et lille badeværelset på 3,40 kvm.
Så kom der billede med....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også