Fuldspartling af mindre badeværelse

Hej,
Jeg har et lille badeværelse på ca 5 m2.
Det er med forskellige fliser efter reperationer osv, så det trænger til en opfriskning. Har tænkt om det var en mulighed at fuldspartle oven på de fliser der sidder der.
Kan det anbefales?
Behøver man at sætte fliser op? tænker at det kunne de fedt ud med de rå fuldspartlede vægge.
Holder det i vådrums zonen?

Ligenu går fliserne ikke til loft, men inden spartlingen kunne jeg jo sætte fliser op på det resterende stykke, så der er fliser over det hele på væggene, inden jeg fuldspartler ovenpå alle fliserne.

Hvis det er en holdbar løsning, skal jeg så ikke komme vådrum membran uden på fliserne inden jeg fuldspartler på fliserne? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vi antager der ikke er vådrumssikring under de nuværende fliser, så syntes din løsning lyder som meget besvær, ift hakke af, spartle/vådrumssikre ordentligt uden risiko for at fliser slipper under spartel. Hvis du vil lade dem stå rå, skal du bruge specialspartel. Kabe, microcement etc. Som så skal imprægneres. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 27-04-2020 07:54:43

Hvis vi antager der ikke er vådrumssikring under de nuværende fliser, så syntes din løsning lyder som meget besvær, ift hakke af, spartle/vådrumssikre ordentligt uden risiko for at fliser slipper under spartel. Hvis du vil lade dem stå rå, skal du bruge specialspartel. Kabe, microcement etc. Som så skal imprægneres. 

 Hej, 

Hvad mener du med at hakke af?
Fliserne kan vel ligeså godt slippe uden der er spartel ovenpå dem, eller hvad tænker du her?
Hvad imprægnerer man med?

Er det ikke en brugt løsning dette her? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ved ikke om din løsning kan holde - det kan den sikkert, men jeg syntes jkke personligt at det er besværet værd.  ift. at ofre en ekstra dag på at hakke de gamle fliser af, og spartle/vådrumssikre fra bunden af.

Alle (jeg ved af) spartler,mørtler betonprodukter er porøse i overfladen. HVis ikke de bliver coatede bliver de skjoldede og der kommer mugvækst på dem.

Normalt maler man og/ eller lægger filt uden på spartlen. Den kan IKKE stå rå. Der findes specialspartler som kan anvendes direkte uden maling - de er dyre - og anvender normalt en form for imprægnering / betonsealer for at bevare looket. Se KABE eller Contego.

HAr du overvejet hvordan du vil undgå at spartlen revner i hjørner?

Mvh Troels
TRRA skrev den 27-04-2020 10:07:38

Jeg ved ikke om din løsning kan holde - det kan den sikkert, men jeg syntes jkke personligt at det er besværet værd.  ift. at ofre en ekstra dag på at hakke de gamle fliser af, og spartle/vådrumssikre fra bunden af.

Alle (jeg ved af) spartler,mørtler betonprodukter er porøse i overfladen. HVis ikke de bliver coatede bliver de skjoldede og der kommer mugvækst på dem.

Normalt maler man og/ eller lægger filt uden på spartlen. Den kan IKKE stå rå. Der findes specialspartler som kan anvendes direkte uden maling - de er dyre - og anvender normalt en form for imprægnering / betonsealer for at bevare looket. Se KABE eller Contego.

HAr du overvejet hvordan du vil undgå at spartlen revner i hjørner?

 Tænkte bare det var nemmere at spartle ovenpå fliserne da det er en rimelig plan flade. 


Hvis det er din løsning.. Skal der så vådrums membran på efter jeg har fuldspartlet?

Og hvis jeg så ikke vil have fliser op igen, hvad giver malingen så af beskyttelse i forhold til hvis jeg ikke maler på spartlen? 
Du skal vel ikke spartle ovenpå men pudse med multipuds eller lignende? Jeg skal igang med en tilsvarende opgave når jeg får tid, og overvejer også at lade fliserne sidde (pga. asbest), multipuds på og så nye fliser.

NB: Jeg overvjer også Wediplader
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har lige gjort det på mit gamle 70'er badeværelse.

Weber 280 direkte oven på fliserne. herefter primer og scotte RW (vådrumsfuldspartel). så primer igen og herefter vådrumsmaling. Det står perfekt.

Men - det er en midlertidig løsning. Den holder maks 5-6 år.

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Drop de midlertidige hovsa løsninger. Lav det nu rigtigt første gang.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis vi antager at der er vådrumsmembran under fliserne skal du bare have klargjort overfladen og have lagt microcement med betonlook på overfladen. Der er mange der vælger den løsning. Hvordan det udføres ved jeg ikke.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Kaempekran skrev den 28-04-2020 16:46:26

Hvis vi antager at der er vådrumsmembran under fliserne skal du bare have klargjort overfladen og have lagt microcement med betonlook på overfladen. Der er mange der vælger den løsning. Hvordan det udføres ved jeg ikke.

 Jeg vil nok spartle ovenpå fliserne. Lægge en vådrumsmembran på spartlen. Og derefter spartle en gang mere ovenpå vådrumsmembranen. 

Jeg vil prøve at undersøge det med microcement 😊







våd rums membran ovenpå et la

Du kan ikke fuldspartle uden på fiser. Microcement kan vidst godt holde på fliser
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også