In situ støbning af fundament og væg vs. kuldebro ved sokkel

Hej.

Jeg har lidt svært ved at få hovedet omkring en udfordring i forbindelse med noget nybyggeri.

Det tegnede hus er et parterre, hvor "kælder-delen" har in situ støbe beton vægge udvendigt. Dvs at sokkel og ydervæg er støbt af en gang og er sammenhængende.

Normalt bruger man to skifter letklinker beton (med isolerende egenskaber) ovenpå sokken sammen med lidt styropor mellem væg og gulv for at undgå en kuldebro. Men hvordan bliver opbygningen hvis sokkel og væg støves i et stykke? Og kan det overhovedet lade sig gøre?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan udmærket lade sig gøre at støbe sokkel og væg på stedet. Væggen er jo bare en høj sokkel, og bliver formentlig skjult i den omgivende jord. Du skriver at man normalt afslutter med to skifter letklinker beton og kantisolering. Det  er når soklen afsluttes over jorden.

fase
Henrikhp skrev den 27-04-2020 04:20:31

Men hvordan undgår man så en kuldebro der hvor gulvet møder væggen?

 Det er vel kun ydervæg der har forbindelse til sokkel, der er vel isolering mellem indervæg og ydervæg. 

Din sokkel og kældervæg skal vel isoleres udvendigt. Der findes også systemer i polestyren hvor også soklen er isoleret.

Søren O
Jeg tror jeg får det forklaret dårligt eller at det bliver misforstået. Jeg har vedhæftet billede der forklarer konceptet. Som det ses går sokkel og "facade" ud i et i underetagen.

Annonce
Som det ses går sokkel og "facade" ud i et i underetagen.
Er det gulvet i underetagen, der er dit problem? Sokkel og gulv behøver ikke at være støbt sammen, så der kan nemt lægges kantisolering mellem gulv sokkel.
I overetagen ser det ud til, at der er beklædning på ydersiden af væggen. Der er formentlig isolering mellem beklædning og ydervæg. Du har ikke nævnt, hvad etageadskillelsen mellem etagerne er lavet af. Har du ikke en snittegning af byggeriet? Det ville fremme forståelsen af, hvad du er bekymret for.


fase
Har du et firma / typehus til at lave det, så må de jo have en løsning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har selvfølgelig en fagmand til at udføre opgaven når jeg når så langt, men jeg vil gerne kunne snakke med når det er relevant, ligesom jeg har en naturlig interesse for mit projekt. Det der undrer mig ved den valgt løsning er blandt andet at "den lille lune" ikke har det med som eksempel - og jeg ville være svært ked af at skulle have en pudset sokkel hvorpå der in-situ støbes en betonvæg - det kan kun se dumt ud :-)
Som du forklarer det så støbes vægge i "kælder " direkte på gulv beton pladen. Og det giver naturligvis noget kuldebro. Men hvor er isolering i det hele taget henne.
Kan du lægge et billede ind af den detalje på tegninger. Det må være vist som en detalje tegning.
Man kan ikke støbe beton i støbeforme samtidig med at gulvet støbes. Beton i vægge vil presses nedad og gulv støbning buler op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen, er du sikker på at man først støber soklen og derefter støber væggene. Soklen kan udmærket stå upudset, når der bruges forskalling, som giver en glat overflade, der ikke behøver at blive pudset. Har du ikke en snittegning af huset? Har du nærlæst beskrivelsen af udbudsmaterialet, hvor det ofte er beskrevet, hvordan arbejdet skal udføres. Nu kom Erik før mig. Normalt støbes gulv og væg ikke samtidig bl.a. af de grunde Erik nævner.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis