brandsikring af I jern

kære Gode Forum !!  Jeg er igang med istandsættelse af mit lille hus :) - jeg har i den sammen hæng revet vægge ned og lagt I jern ind, Nu er jeg igang med gips og havde tænkt mig jeg ville Beklæde De 2 jern med Gips MEN en bekendt håndværker sagde jeg skulle huske at brandsikre dem ved evt. at støbe dem ind i cement el lign. Ellers ville der kunne opstå prob. med Forsikring i tilfælde af en brand.
Jeg synes det virker lidt vildt og havde bare tænkt mig at beklæde dem med et el 2 lag gips ....  el havd ? Bh Ajan 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Nu skriver du ikke helt tydelig hvad huset skal bruges til eller for den sags skyld hvor dine jern ligger.
I private boliger på op til 1 1/2 plan er der ikke mange regler for brand. Og HI eller HIB jerns bjælker der beklædes med 2 lag gips er helt ok. Jeg har da set et almindeligt parcelhus som have synlige industri stålspær og som var godkendt
Det der betyder noget er tiden man har til at komme ud i tilfælde af brand. .Så er det et " lille hus " der er beregnet til at holde fester for mange personer så er regler noget helt andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville bruge “Brandgips” til det, det koster lidt mere end almindelig gips måske 100-150kr for en plade.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Har også brugt to lag gips til at beklæde min i-jernsbjælke i mit værksted, hvor jeg har beboelse ovenpå, alm. gips inderst og brandgips yderst.
Så har du ikke blot livrem og seler men desuden en til at holde bukser oppe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg åbner lige tråden igen her :) jeg stod der med alt min gips og kiggede på I jernene - og min forsikring var faktisk ligeglade med hvad jeg beklædte dem med, så tænkte hva' nu hvis jeg beklædte dem med træ og fik dem til at ligne en stor bjælke, som også forekommer andre steder i huset ??  er der nogen her der har prøvet det ? Bh Adam    
Ja, for mange år siden var jeg i samme situation og fik bygningsinspektoratets velsignelse til at beklæde med, så vidt jeg husker, 19 mm (1" høvlet). Det blev godkendt ved gennemsyn før godkendelse.

fase
Skønt :) jeg tror også jeg går det .... En del sjovere end Gips !!  

ajan skrev den 18-05-2020 21:50:56

Skønt :) jeg tror også jeg går det .... En del sjovere end Gips !!

 

Bærende konstruktioners brændmodstandsevne


Det fremgår af bygningsreglementet 2018, § 99, at bygninger og bygningsdele i tilfælde af brand skal have en tilstrækkelig brandmodsstandsevne.

Ydermere fremgår det af bygningsreglementet 2018, § 99, stk. 2, at projektering og udførelse af bygningers konstruktioner skal ske under hensyn til, at:

  1. Evakuering af de personer, der opholder sig i bygningen, kan ske på sikker vis, og at der ikke sker væsentlige skader på bygningen.
  2. Der ikke sker skade på personer og bygninger på anden grund.
  3. Redningsberedskabet har forsvarlig mulighed for afsøgning og redning af personer og mulighed for at gennemføre det slukningsarbejde, som er nødvendig for afsøgning og redning samt begrænsning af brandspredning.
  4. Der ikke sker væsentlige skader på andre bygninger på egen grund, som kan medføre fare for personer eller redningsberedskabets indsatsmulighed.


Det er vigtigt at sikre, at bygningen i tilfælde af brand bevarer sin overordnede stabilitet i den tid, det tager at evakuere de personer, der benytter bygningen, og for at redningsberedskabet på forsvarlig vis kan gennemføre personredning. 

Bærende konstruktioner omfatter blandt andet bærende vægge, søjler, bjælker, etageadskillelser, og lignende konstruktioner. Der stilles ikke krav til brandmodstandsevnen for tagkonstruktionen, men alene til de bygningsdele, som bærer tagkonstruktionen. Hvis tagrummet kan udnyttes, stilles der krav til brandmodstandsevnen for de bygningsdele, som bærer tagkonstruktionen, men der stilles ikke krav til brandmodstandsevnen for spærene i et uudnytteligt tagrum. Såfremt tagkonstruktionen er en del af bygningens samlede bærende system, og den har indflydelse på bygningens afstivende system overfor vandrette laster eller på andre bærende eller ikke-bærende bygningsdeles brandmodstandsevne, er det afgørende for brandsikkerheden, at disse udføres med en tilsvarende brandmodstandsevne som de konstruktioner konstruktionen afstiver mv.



Præaccepterede løsninger for bærende konstruktioners brandmodstandsevne


For alle boliger i 1 etage skal de bærende vægge, søjler, bjælker og lignende konstruktioner samt etageadskillelserne udføres mindst som bygningsdel klasse R 30. 

For alle bygninger i 2 etager og kælder skal de bærende konstruktioner i kælderen og etageadskillelsen over kælderen udføres mindst som bygningsdel klasse R 60. 

Der stilles ikke krav til brandmodstandsevnen for de bærende bygningsdele i altaner og trapper. Bygningsdele i altaner og trapper skal dog udføres mindst som materiale klasse D-s2,d2 [klasse B materiale].


Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis