Fundament til skur med støbt gulv og isolering

Hej (igen)

Jeg bygger isoleret skur i træ, fladt tag, 100 væg, med støbt fundament og beton gulv med 150mm isolering.

Jeg er i fuld gang med at grave en 90 cm dyb rende som bliver ca 15 cm bred.

Jeg har lavet en tegning her. Er der noget jeg gør forkert i dette?

Jeg støber beton op i ca 60 cm. Derefter sætter 1 lecablok ( 19 cm høj ) i samme bredde som fundament renden. Derefter sætter 1 leca blok i 10 cm bredde 19 cm høj. Dette for at sikre at flamingo strimmel ligger under væg. Efter dette retter jeg af med sand. Lægger flamingo. Støber 10 cm betongulv.

Jeg benytter samme støbemix til både funda og gulv. 0-8 mm. 

Der kommer rionet i gulv. Og jern i fundament. Samt gevindstænger til fastmontering af skuret.

Går det an?

Tak

 Vh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det lyder som en rigtig solid løsning, ikke mange gør det så grundigt til et skur..

Vi prøver igen, i morgen --
Hejsa,

Jeg spørger fordi jeg selv skal igang med at lave fundament til et skur på 12 m2 i stil med Frederiks. Håber det er ok jeg lige spørger her, da jeg gerne vil have afklaret om det er en god fremgangsmåde.

Skal man ikke grave hele fundamentet ud til fast bund og så fylde ud med sandpude? Må man godt have muld i midten som på det fine billede Frederik har lavet?

Det ville være markant mindre arbejde på den måde, men er det ok ikke at grave til fast bund i midten?

I så fald hvor meget skal man grave af i midten? er det ok kun at grave af så der er 10 cm sandpude, 200mm isolering, og så 10cm betongulv? (som det ser ud til på frederiks billede).

Mvh
Søren
Når det nu er et skur, er det fint at grave 90 - 100 cm ned til soklen, der er bedst at fjerne muldjorden indeni, men ligefrem at lave en sandpude synes jeg nu er overkill.

Vi prøver igen, i morgen --
Ørn skrev den 29-04-2020 16:15:28

Hejsa,

Jeg spørger fordi jeg selv skal igang med at lave fundament til et skur på 12 m2 i stil med Frederiks. Håber det er ok jeg lige spørger her, da jeg gerne vil have afklaret om det er en god fremgangsmåde.

Skal man ikke grave hele fundamentet ud til fast bund og så fylde ud med sandpude? Må man godt have muld i midten som på det fine billede Frederik har lavet?

Det ville være markant mindre arbejde på den måde, men er det ok ikke at grave til fast bund i midten?

I så fald hvor meget skal man grave af i midten? er det ok kun at grave af så der er 10 cm sandpude, 200mm isolering, og så 10cm betongulv? (som det ser ud til på frederiks billede).

Mvh
Søren

 Hej Søren. Helt ok. 

Jeg tænker måske hvis man tager udganspunkt i når man lægger fliser i en indkørsel, så graver man ofte max 35 cm (mener jeg ) jord af og fylder stabilgrus i som man så stamper.

Jeg tænker at grave ned i ca 35 og så stampe 10 cm sand eller grus, rette sandet af, lægge 150 mm isolering og så minimum 10 cm gulv.

Hvis vi retter sandet pænt af og lægger flamingo helt plan med sandet så bliver det én stor flade som betongulvet ligger på. Så tror jeg det holder.

Hvis din jord er meget blød kan du jo grave lidt længere ned evt. Men stabilgruskan gøre meget ved det tror jeg.

Vh Frederik

 Vh.

Frederoxx skrev den 29-04-2020 19:29:58

 Hej Søren. Helt ok. 

Jeg tænker måske hvis man tager udganspunkt i når man lægger fliser i en indkørsel, så graver man ofte max 35 cm (mener jeg ) jord af og fylder stabilgrus i som man så stamper.

Jeg tænker at grave ned i ca 35 og så stampe 10 cm sand eller grus, rette sandet af, lægge 150 mm isolering og så minimum 10 cm gulv.

Hvis vi retter sandet pænt af og lægger flamingo helt plan med sandet så bliver det én stor flade som betongulvet ligger på. Så tror jeg det holder.

Hvis din jord er meget blød kan du jo grave lidt længere ned evt. Men stabilgruskan gøre meget ved det tror jeg.

Vh Frederik

 Hej Frederik,


Tak for dit input :)

Jeg er enig, og tænker også at så længe man laver randfundament ned i ~90 cm så må man være rimelig godt kørende. Som Je_ns også skrev så grænser det nok til overkill at gå helt ned og lave sandpude, plus det er et kæmpe arbejde der hvor jeg skal opføre skur da det kun er tilgængelig med trillebør. Og længes ikke efter og først fjerne 10 kubik jord for så at fylde 8 kubik sand i :)
Mvh Søren 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis