Løfte 1.sal på eksisterende hus

Vi har et gammel hus fra 1877, (nogle steder står der 1850). Huset er blevet delvist renoveret i 1987/88 og 1997, hvor der er i 1997 blev etableret en ny 1.sal.
Vi blev solgt huset i den tro, at der var en sokkel, men måtte sidste år konstatere at der kun er lavet en sokkel på endegavlene i 87/88, hvorfor langsiderne ikke har noget fundament. Vi bøvler med mange revner og har derfor anmeldt sagen til ejerskifte, som selvfølgelig har afvist alt, da man i en tilstandsrapport ikke kan garantere for materialevalg, selvom vi bestemt mener det er en graverende fejl at der står vi har beton/teglstenssokkel på huset.

I 1987/1988 blev alt gravet op inde i huset, endegavlene blev skiftet og der blev støbt sokkel på dem + nyt betondæk i hele huset.

1997 blev hele tagkonstruktionen taget af, der blev sat 3 ekstra skifte mursten på ydervæggene og der blev lavet 1.sal med cementstentag. (ydervæggene er de bærende) 

Da vi købte huset blev vi oplyst om at vi kunne hæve lofthøjden i underetagen og at loftet var en forskalling. Vi kan også hæve det, men ikke til lovkrav. Kommunen mener det er ulovligt lavet, da tidligere ejer har pillet ved murkonstruktionen ved at sætte 3 skifte mursten på, og dermed ikke sat nok på til at vi kan få 2.30 til loft.
Vi har i den ene del af huset gulv under terræn.
Vi pillede badeværelsesgulv op sidste år, hvor revnerne for alvor begyndte at komme.

Ingeniør påpegede farligheden ved at der var to forskellige sokler, som kunne give differenssætninger. (badeværelset ligger i hjørnet hvor de to sokler grænser op ad hinanden)
Endvidere får vi megen fugt i væggene. 

Alt gav ejerskifte afslag på. De mente at det var normalt et gammelt hus som vores slog revner.

Vi har så haft uendelige mange håndværkere ude, som alle mener at vi burde skifte ydermurerne. Udover det er der ingen der tør skifte vores vinduer som står og rådner.

Vi får så ingeniøren ud for at tjekke huset igennem for nogle måneder siden (der er der ikke kommet revner i nogle måneder) . Han mener at sætningsskaderne der kom sidste år var rent uheld, pga vejret.
Men han finder ved inspektion at vores bærende væg gennem huset (bærer 1.sal) ikke er funderet, og derfor er lavet ulovligt, da den bare står på 7 cm isolering og 7 cm beton.
Han mener dette kan give sætningsskader, da 1.salen bliver for tung, og han lavede en skrivelse til ejerskifteforsikring, fordi væggen i værste fald kan kollapse og så har 1.salen ingen støtte udover ydervæggene.
Ingeniøren anbefalet os at få sandblæst et lille stykke af ydervæggene for at se hvordan murværket havde det.

Det fik vi gjort i sidste uge, hvor sandblæseren var nødt til at stoppe fordi murstenene faldt fra hinanden. Væggene er åbenbart lappet med beton og alt muligt andet de ikke vidste hvad var, og murerne kunne dagen efter konstatere at murstenene simpelthen er blevet ødelagt af fugt fordi væggen ikke kunne ånde. Konklusionen var, at alle ydervægge og betondæk skal skiftes.
Vi er begyndt at få en masse revner igen, og ingeniøren mener ikke længere det er et tilfælde, så han vil lave nye beregningen fordi han mener det er en for tung 1.sal til vores vægge der mangler sokkel.

Problemet er så, at hvis vi skal have nye vægge, sokkel og betondæk, så siger loven af vi skal have 2.30 til løft, men dette kan ikke opnås uden at løfte 1.salen.

Er der nogen der har prøvet at få løftet en 1.sal? De fleste vi har haft ude har sagt at det godt kan lade sig gøre, men hvordan dælen gør man det 😂

Beklager den lange smørre, men jeg vitterlig ved at gå ud af mit gode skind. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man kan man hæve og flytte et helt hus kan man vel også bare hæve 1. salen.

Det gøres med kraftige jernbjælker. I dit tilfælde formentlig med 4 stk, på langs. 2 stk for ydervæggene og 1 stk på hver side af midte muren, samt et antal hydraulisk "donkrafter".

Men men men, var det måske ikke nemmere og måske også billigere at bygge et nyt !?
GSH skrev den 26-04-2020 19:34:22

Når man kan man hæve og flytte et helt hus kan man vel også bare hæve 1. salen.

Det gøres med kraftige jernbjælker. I dit tilfælde formentlig med 4 stk, på langs. 2 stk for ydervæggene og 1 stk på hver side af midte muren, samt et antal hydraulisk "donkrafter".

Men men men, var det måske ikke nemmere og måske også billigere at bygge et nyt !?

 Jeg må indrømme, at jeg ingen ide har om, hvad det vil koste. Problemet er, at vi pt ikke har økonomien til at bygge nyt, når dette står os i 1.3 millioner. Udover det, så kan vi jo ikke sælge, når der er de problemer der er. 

Velkommen på lds.
Det lyder overhovedet ikke til at være Lav Det Selv men vi kan da alligevel godt komme med nogle velmente råd.
Det lyder som i skal have ny sokkel, nye ydervægge, ny bærende væg, forhøjet de andre vægge, nye lofter i stueetage. Samtidig er der ikke nogen af varme og elinstallationer som kan genbruges ( vil jeg mene ) Og nye vinduer koster jo også. Og hvad med køkken og bad Nu vi er ved det.? Huset ender vel stadig under terræn i den ene ende.
Hvad er der så tilbage ? ? ? En 1. sal fra 1997 som måske er blevet forulempet af løft. Og hvor selve løfte proces koster noget.
På så tidligt et tidspunkt som muligt skal man sige: " Vi vil ikke smide flere gode penge efter de dårlige der allerede er spilt"
Bo i huset som det er 1-3 år og planlæg et nyt hus bygget på grunden. Det kan så bygges i løbet af de yderligere 1-3 år som delvis selvbyg. Er det i landzone kan der være krav om at bygge på samme plads. Det kan der ofte dispenseres fra hvis man rydder det gamle væk efterfølgende.
Er jeres behov så endda et mindre hus når indretning bliver optimalt, så tror jeg i har moderne hus til samme pris eller mindre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-04-2020 20:08:45

Velkommen på lds.
Det lyder overhovedet ikke til at være Lav Det Selv men vi kan da alligevel godt komme med nogle velmente råd.
Det lyder som i skal have ny sokkel, nye ydervægge, ny bærende væg, forhøjet de andre vægge, nye lofter i stueetage. Samtidig er der ikke nogen af varme og elinstallationer som kan genbruges ( vil jeg mene ) Og nye vinduer koster jo også. Og hvad med køkken og bad Nu vi er ved det.? Huset ender vel stadig under terræn i den ene ende.
Hvad er der så tilbage ? ? ? En 1. sal fra 1997 som måske er blevet forulempet af løft. Og hvor selve løfte proces koster noget.
På så tidligt et tidspunkt som muligt skal man sige: " Vi vil ikke smide flere gode penge efter de dårlige der allerede er spilt"
Bo i huset som det er 1-3 år og planlæg et nyt hus bygget på grunden. Det kan så bygges i løbet af de yderligere 1-3 år som delvis selvbyg. Er det i landzone kan der være krav om at bygge på samme plads. Det kan der ofte dispenseres fra hvis man rydder det gamle væk efterfølgende.
Er jeres behov så endda et mindre hus når indretning bliver optimalt, så tror jeg i har moderne hus til samme pris eller mindre.

 Mange tak for dit indlæg. Nej det er desværre ikke lav det selv, det hele. 

De fagfolk vi har haft ude ville vælge en ydervæg, sætte soldater op, trække betondæk jeg ud, støbe en sokkel og bygge ydervæggen op, og så gøre det samme på modsatte side.
Problemet er så at vi ikke kommer op i lofthøjde. Umiddelbart ville vi måske kunne grave lidt ned udenfor, så vi måske får 20-30 cm mere at lege på, men om det er nok ved jeg ikke. Pt kan vi måske hæve loftet (ved at pille af og sætte nyt højere oppe) til 2.25 det højeste sted. Hvis der så skal være 15 cm synlig sokkel, så kræver det vi enten loftet 1.sal eller graver ud.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan bo her i 3 år mere. Jeg vågner flere gange om natten fordi jeg kan høre at væggen langsomt revner, og vinduerne er så dårlige at alle er punkteret, de er utætte og der kommer svamp indvendigt. Ingeniøren mener at ejerskifte skal dække noget af det, da det er en graverende fejl at vi ikke har den sokkel vi er solgt med. Om de kan tvinges bliver spændende, men vi går i hvert fald videre med det. 
ev elmand skrev den 26-04-2020 20:08:45

Velkommen på lds.
Det lyder overhovedet ikke til at være Lav Det Selv men vi kan da alligevel godt komme med nogle velmente råd.
Det lyder som i skal have ny sokkel, nye ydervægge, ny bærende væg, forhøjet de andre vægge, nye lofter i stueetage. Samtidig er der ikke nogen af varme og elinstallationer som kan genbruges ( vil jeg mene ) Og nye vinduer koster jo også. Og hvad med køkken og bad Nu vi er ved det.? Huset ender vel stadig under terræn i den ene ende.
Hvad er der så tilbage ? ? ? En 1. sal fra 1997 som måske er blevet forulempet af løft. Og hvor selve løfte proces koster noget.
På så tidligt et tidspunkt som muligt skal man sige: " Vi vil ikke smide flere gode penge efter de dårlige der allerede er spilt"
Bo i huset som det er 1-3 år og planlæg et nyt hus bygget på grunden. Det kan så bygges i løbet af de yderligere 1-3 år som delvis selvbyg. Er det i landzone kan der være krav om at bygge på samme plads. Det kan der ofte dispenseres fra hvis man rydder det gamle væk efterfølgende.
Er jeres behov så endda et mindre hus når indretning bliver optimalt, så tror jeg i har moderne hus til samme pris eller mindre.

 Jeg vil lige hurtigt nævne, at vi har fået godkendelse af kommunen til at bygge på samme grund (1,2 ha) mens vi bor i det nuværende. Det skal bare rives ned efterfølgende. 

Annonce
Min tidshorisont er kun et eksempel, da det har meget med penge at gøre. Men jeg vil eftyer dit sidste indlæg endnu kraftigere råde jer til at bygge nyt. Det bliver aldrig godt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har gjort det,..... dvs. Hævet hele konstruktionen 60 cm og muret under💪
Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil vide mere😉
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis