Kompakt gruppetavle?

Jeg kommer til at mangle plads i min gruppetavle, lige nu 2 rækker, skabet er 30cm i højden. Jeg vil gerne skifte til et større skab med 3 rækker så jeg får plads til flere moduler på sigt. Dog har jeg en begrænsning i frihøjde, så jeg har maksimalt 450mm at gøre godt med. De mindste tavler jeg dog har kunne finde er 500mm i højden 😫.
Er der nogen der kan hjælpe? Findes der en tavle der er =<450mm?

Venlig hilsen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede af din gruppetavle? Billedet viser nemlig, hvor mange moduler du har nu. Måske har du plads til 2x24 moduler ved siden af hinanden.

fase
@S. Fabian jeg har plads til 2x24 moduler (9mm) lige nu.

Det nuværende materiel er ikke plads optimeret så der er pt. kun en plads på 4x18mm (8x9mm) tilbage.
Der sidder:
2x RCB
2x 3P+N 10A
1x 3P+N 16A

På sigt vil jeg gerne have så meget der kan over på 1P+N (18mm) så kan jeg måske slippe af med en 3P+N.
Dertil vil jeg også gerne have en hovedafbryder, ny gruppe til varmepumpe, ny gruppe til garage/ladestik, ny gruppe til udendørsbelysning, så tror ikke jeg får nok plads i 2x24.

Nu med billede:
(Ved ikke lige hvorfor billedet bliver roteret når det sættes ind i chatten)
1 modul er 18 mm. 1 RCD fylder 3 moduler. 1 3P+N fylder 3 moduler.
I følge din opgørelse har du nu: 2 RCD = 6M, 3 x 3P+N = 9M, altså i alt 15M.
3 x 1P+N fylder det samme som 1 x 3P+N.
En hovedafbryder 63A fylder 3M. 1 x 3P+N til varmepumpe 3M, 1 x 3P+N garage/ladestik 3M, 1x 3P+N udv. lys 3M.
Det giver i alt 15M +3M+3M+3M+3M = 24M. Dertil kommer plads til udvidelser. Så jeg tror, at 2 x 24 M vil give plads til dine ønsker. Der er i opgørelsen af plads til antal moduler ikke foretaget varmetabsberegninger.

fase
Ja okay, jeg har nogen gange set modulangivelsen på komponenter som 9mm, men 18mm er bedre at regne i og måske også standarden?

Så har jeg pt plads til 2x12 (a 18mm) med 1x4 (a 18mm) ledigt hvilket jeg ikke mener vil være nok på sigt.
Ja hvis jeg fordobler med endnu en tavle ved siden af så i alt 2x 2x12 altså 2x24 (a 18mm), så er jeg helt enig, det skal nok være plads nok. Men fylder også dobbelt op i breden.
Jeg vil hellere have 3x12 (a 18mm) lodret - hvis der findes en tavle der er 450mm eller lavere i højden. Min nuværende 2x12 tavle er 300mm i højden. Mærkeligt at 3x12 ikke lander på 450mm.

Fylder en RCB normalt ikke 4 moduler (4x18mm)?
Samme med en 3P+N (hvis N også skal kunne gå og ikke kun følge polerne?)
Samme forskel som 1P+N i 1 modul (18mm) eller 2 moduler (2x18mm).

hvis du vil spare noget plads kunne den ene rcd, ikke  rcb som du kalder det, rcd er en forkortelse for residual current device, som på dansk kan oversættes til (residual = forskel, currunt = strøm, devicce = enhed, med andre en ord end enhed der måler forskelle i strøm, det hed førhen hpfi..) , nå men den kan skiftes ud til et combirelæ som faktisk er en gruppeafbryder og rcd i et, der kun fylder 2 moduler og så har du 6 moduler fri i den tavle. Istedet for de nuværende 4.+ at der er kommet en gruppe ind sammen med kombirelæet,så der vil kunne oprettes 4 gpr. Mere i din nuværende tavle uden at skulle udskifte den.
Annonce
At 3 x 12M fylder for meget i dit tilfælde, skyldes at der i toppen er plads til klemmer beregnet til de gulgrønne jordledninger/PE. 18mm er standarden.

fase
mfrost skrev den 26-04-2020 07:24:44

hvis du vil spare noget plads kunne den ene rcd, ikke  rcb som du kalder det, rcd er en forkortelse for residual current device, som på dansk kan oversættes til (residual = forskel, currunt = strøm, devicce = enhed, med andre en ord end enhed der måler forskelle i strøm, det hed førhen hpfi..) , nå men den kan skiftes ud til et combirelæ som faktisk er en gruppeafbryder og rcd i et, der kun fylder 2 moduler og så har du 6 moduler fri i den tavle. Istedet for de nuværende 4.+ at der er kommet en gruppe ind sammen med kombirelæet,så der vil kunne oprettes 4 gpr. Mere i din nuværende tavle uden at skulle udskifte den.

Duh RCD/RCB😊 nå ja det er fordi det blev sent og jeg tænkte på RCBO (kombirelæ med automatsikring og RCD) som du ganske rigtigt fremhæver som en mulighed. 

Men selv med det ville det stadig være rart med række mere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis