Nissan Qashqai 1,5 dCi 2008 motorstyringsfejl

På vej i sommerhus (for at lave LDS   ) begyndte min gamle Nissan Qashqai at lyde og føles som om som om, den tabte tændingen på en cylinder eller to efter en længere tur på fartpilot 130 km/t ca. 2800 rpm, da jeg sænkede hastigheden til 110 km/t. Efter nogle kilometer tændtes den røde alarmlampe for motorstyring, så jeg listede ind på næste rasteplads og chekkede instruktionsbogen: Intet alarmerende, men motorstyringen er gået i nødprogram osv. osv. Da jeg startede bilen igen, forsvandt fejlen og jeg kørte lykkeligt videre. På vej hjem, skete det samme (130 - 110 km/t) og jeg kørte ind til en rasteplads (da jeg alligevel skulle tisse). Atter forsvandt fejlen.
Vel hjemme satte jeg min OBD tester til, der kunne fortælle, at der hverken var lagrede eller aktuelle fejl........
Påtænker at have testeren i bilen, så jeg kan sætte dem til når/hvis det sker igen.

Er der nogen. der har en ide om, hvor man skal lede efter fejlen?

God Søndag
Dannie


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet, om det kunne være en tændspole, som afbryder på grund af opvarmning ved en længere tur.

fase
God aften, Fabrin
Nææ, det havde jeg ikke tænkt på, da det jo er en diesel  
Men efter første gang, jeg så fejlen, fik den ca. 80 km ved 130 og derpå en times tid med almindelig landevejskørsel - helt uden problemer. Derpå nogle småture og så det lange stræk hjemover, hvor fejlen genopstod efter halvanden times kørsel.
Jeg kan godt følge dig i tanken om, at eet eller andet bliver varmt, men hvorfor sker det begge gange. når jeg sænker belastningen af motoren? Fartpiloten holder farten ok, men det føles som om, at bilen kører i modvind af varierende styrke.

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Nu havde du ikke nævnt at bilen havde stive tændkabler. Så kan det naturligvis ikke være en tændspole. Fartpiloten holder farten lige så længe der er motorkraft nok. Har du ikke mulighad for at køre en tur med testeren sat til?

fase
Ja, måske kunne man køre med testeren sat til - go ide. Det vil jeg prøve næste gang, jeg kommer på motorvej.
Tak for svaret og din ulejlighed,

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Nu har jeg kørt + 500 km med OBD testeren tilsluttet og den har ikke afsløret synderen.
På turen til og turen fra sommerhuset, er det nøjagtigt de samme geografiske steder / altid ved 110 km/t efter 130 km/t, den gør knuder. Dog har jeg ikke set alarmlampen lyse siden sidst, men min hustru kan også tydeligt mærke, at den sætter kortvarigt og rykvis ud ved ca, 110.
Ved ikke, hvad man kalder det på dansk.... "Fuel Starvation" = brændstofsult?? Men det føles helt klart, som om, at motoren på ovennævnte tidspunkter får for lidt at leve af.
Sidder der ikke en Nissan/Renaúlt kyndig her, der kan hjælpe mig videre?

God søndag
Dannie


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Annonce
Hej Fabrin
Takker for svaret.
Jeg har forsøgt at oprette mig som bruger af Nissanklubben for at lufte spørgsmålet her, men både deres hjemmeside og min browser nægter at kalde det et sikkert forhold.... Skule sgu kende min kone  
Efter en mindre tur i dag - helt uden problemer - checkede jeg lige motorrummet for 26. gang. Jeg observerede at kølervæskestanden var lidt under minimum samt at den på billedet viste slange har en lille revne - forløbigt forseglet med gult isólerbånd. Jeg kan ikke lige se, hvad den laver...?
Mandag triller jeg lige forbi min mekaniker og hører, om han har gode ideer.

Venligst
Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Det ligner jo en kølerslange. Så det hænger jo ret godt sammen med at væskestanden er dalet.
Og dog, det kunne også være indsugning, den virker noget stor i diameteren.
En umålt utæthed i indsugning kan sagtens lave ballade i styringen. 

Elektronikteknikeren
Hej Gregersen
Det er ikke en kølerslange, da der ikke kom væske ud, da jeg pressede fingrene i revnen (fy!)
Jeg er enig med dig i, at en umålt utæthed i indsugningen efter luftmassemåleren kan være årsagen. På min gamle mazda bøvlede jeg i lang tid, med noget der mindede om turbotøven, indtil jeg fandt en utæt slange (den fik også gult isolerbånd og kørte derpå fint i flere år  ).
En anden teori jeg har er, at der i brændstoffilteret er indbygget en omløbsventil der åbner ved for højt differenstryk. Når man så kører 110 er ventilen lukket og motoren sultes. Ved 130 åbner ventilen og så er der fuel nok til rådighed. Lyder det helt åndssvagt?
Agter at få lavet service på bilen, hvis mekanikeren ellers har tid, selvom den kun har kørt 16000 siden sidst.

Venligst
Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Hej igen.
Det gule isolerbånd (måske forkert farve   ??) holdt kun kort - det blæste i stykker allerede efter få hundrede meter og gav en flot fløjtetone et par minutter. Jeg tror at slangeforbindelsen går fra turboladerens kompressorside til ladeluftkøleren.
Har jeg ret?
Det ligner denne Ladeluftslange
Venligst
Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis