Ophæng af klatrereb

Hej LDS,

Jeg skal have hængt et klatrereb og et par gymnastikringe op i en overligger af træ på 265x90mm. Det skal både kunne hænge udenfor og indenfor.

Hvordan kan jeg hænge det op så fx klatrerebet kan holde til en person på minimum 100 kg klatre i det? Indenfor er det besværliggjort af at oversiden af overliggeren ikke er synlig. Jeg vil helst undgå at skulle skære hul i gipsloftet.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 25-04-2020 15:47:38

Du kan skrue sådan nogle op i bjælkerne.
Eller disse som står til 200 kg. 

 Jeg har haft kigget jumbo øjeskruer til stilladser. Men da jeg snakkede med Jumbo, så frarådede de mig at bruge dem, da de mente at træ arbejder og det derfor ikke nødvendigvis er 100 % sikkert. Og der er "kun" gevind 1/3  på skruen, dvs. ca. 70mm

De andre beslag til 200 kg er jeg stadig usikker på om er tilstrækkeligt. Selvom det ikke er 200 kg som hænger i rebet, så vil der jo komme store belastninger når man først lige trækker sig op i rebet.

Udendørs har jeg tænkt at bore hele vejen vertikalt igennem bjælken og smække en gevindstang med en øjebolt på den ene side og en skive + møtrik på oversiden.

Jeg har overvejet om man kunne bruge justerbare stopesko. Så kan jeg skrue en bolt hele vejen igennem træet. Så er det blot et spørgsmål om hvad beslagene kan holde til.
Ved at bore igennem bjælken udendørs, svækker du bjælken.
Hvorfor ikke bruge en gjord omkring bjælken og så en sjækkel igennem gjorden du kan hænge rebet i. Det bruger man på kraner og det kan holde til selv de tungeste mand, også selvom han hopper 
Og så kan det hele pilles ned uden at der bliver synlige spor af dine reb efterfølgende.

Indendørs ville jeg nok også vælge den skrue som Erik linker til... det er mere sandsynligt at bjælken knækker end at den bliver rette ud  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der  står 200 kg ved den jeg har link til. Der står ikke brudstyrke på 200 kg.
Det betyder at den ikke falder ned ved 200 kg men der er en sikkerhedsfaktor som kan være op til x 5 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@PinkHenrik: Det er en god idé. Den løsning havde jeg slet ikke overvejet. Det starter jeg med, og når udstyret så skal ind efter sommer, så prøver jeg at save en lille sprække i gipsen langs bjælken, for at se om jeg kan få slynget gjord'en omkring derinde.

@av elmand: okay, så er jeg mere rolig ved den løsning. Det bliver plan-b hvis jeg ikke kan få gjord'en omkring derinde.

Tak for hjælpen alle sammen! :)
Annonce
Jeg syntes at det bliver en grim og temmelig upraktisk løsning at lave huller i loftet for at få et reb rundt om stolpen.

Du kan helt roligt skrue Tunturi MultiMount Ophæng. Det skal nok holde. Minimum 200 kg. pr. beslag. altså minimum 400 kg.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
3Står faktisk i selv samme projekt,,, Tak for hjælpen

Mvh. Christian
ivstilaps.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis