Gulvvarme udlægningsmønster

Hej jeg er i gang med et eksamensprojekt, hvor jeg designer og bygger et hus. Jeg har valgt at der skal være gulvvarme, men det er svært at finde ud af præcis hvad de forskellige udlægningsmønstre hedder, og det er her jeg har brug for jeres hjælp! Jeg skriver om to forskellige, det der ligger i en form for slalom og derefter blot bliver ledt tilbage til akkumuleringstanken langs væggen, og så den hvor det ligger i en form for spiral ind mod midten og derefter vender og bliver ledt tilbage i et spiral mønster (måske noget fremløb vend returløb?). Har disse mønstre nogle specielle navne eller hvad vil i kalde dem?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg kender ikke navne, og du blander vist noget akkumuleringstank ind som ikke har noget med gulvvarme at gøre.
Den først nævnte med spiral udlægning fra midten bruges kun hvis man har gulvvarme i et mindre rum hvor fremløb har varmesystemets fremløbs temperatur, og kan ikke bruges ved vinyl, træ og tilsvarende gulve hvor der ikke må forekomme høje gulvvarme temperaturer. Det er ikke brugt ret meget mere. Hvis man ikke lægger det i spiral så vil gulvet være brandvarmt i den ene side af rummet og koldt i den anden side. Ved at lægge hver anden frem og hver anden retur ophæver du noget af det problem. Det skal styres af en retur termostat, som lukker vand igennem indtil retur har opnået den indstillede temperatur.
Det andet system som vi kan kalde parallel udlægning hører til gulvvarme shunt med blandesløjfe. Det kan også være et lavtemperatur anlæg som luft / vand varmepumpe. I blandesløjfen opblandes det cirkulerende vand med lidt fremløbs vand med høj temperatur. På den måde kan man holde f.eks. 32 gr. C som pumpes rundt. Der vil stort set ikke være forskel på den ene side af rummet og den anden side da gennemstrømning er stort og konstant.
Ved at holde en lav blandetemperatur kan man opnå en jævn gulvvarmetemperatur da rum termostat så sjældent slår fra.
Ingen specifikke navne men håber du kan bruge noget alligevel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for svar, det gav ekstra viden i forhold til gulvvarme som helt klart kan bruges !
Jeg ser i øvrigt at den normale med at lægge frem og tilbage er der nogen monterings vejledninger der kalder SINUSMØNSTER

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
dette er de tre mønstre der bliver brugt i dag,  hvad for en du vælger er lige meget. 

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis