Mal Lige Linier på facaden?

Hej!

Jeg er i gang med at male min trappesokkel med Sadolins facade maling. Og lige meget hvor omhyggelig jeg er med at sætte malertapen, så kan jeg simpelthen ikke få malet en lige linie.

Tapen sidder jo heller ikke super godt fast ovenpå marmor, beton og mursten, men jeg har prøvet tidligere i dag med en kunstner-pensel og meget omhyggelig male lige ovenpå tapen... det er stadig grimt...har I nogle tips???

HJÆLP!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal male med en fladpensel på tværs og i fri hånd uden malertape. Lav markeringen med en kridtsnor.

Støt hånderoden på en hjemmelavet støtte som kunstmalerne bruger (en stump rundstok med en lille massiv gummibold eller lignende let materiale i hver ende, så støtten og hånden ikke rører det nymalede).

Gummiboldende kan med fordel omvikles med en vaskeklud i skumgummi og holdes på plads med strips så de ikke skrider på glatte overflader. Overskydende strittende skumgummi klippes af - det samme med strips løse ender.

Lav gerne flere i forskellige størrelser - når du først har oplevet fidusen med sådan en støtte, vil du aldrig mere undværer dem.

Støtten hæver hånden tilstrækkeligt til at du kan male helt lige.

Penslen holder du kun med fingerne. Det er i håndledet hele styringen ligger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du vil bruge malertape så skal du bruge det lyseblå. Det er mere proff. for det hæfter bedre på, og pres meget tydelig lige i kanten. Er dele af din væg malet i forvejen så maler du ovenpå tape kanten med samme farve. Så mættes de små ujævnheder ind under kanten. Efter tørretid males med den nye farve et par gange. 15-30 minutter efter sidste maling trækkes tape af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet med malertape er, at i trådstarters tilfælde er overfladen både ujævn og muligvis også porøs, og så er det ikke malertapen men teknikken der er afgørende.

Ønskes stadig malertape, skal penslen føres fra tape til mur - aldrig omvendt. Desuden må malingen ikke være for tynd så den trænger ind under malertapen.

Desuden må der heller ikke lægges for tykt lag. Det betyder ofte der skal males to eller flere gange, og så risikeres at noget af det første tørre malinglag trækkes af når tapen til sidst fjernes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også