Udluftning på loftrum

Hej. Jeg fik på et tidspunkt at vide at der ikke var tilstrækkeligt udluft på mit loftrum, så jeg tænkte at jeg vil prøve at få gjort noget ved det inden det bliver alt for varmt at kravle rundt på loftet.

Taget er betontegl og derunder et undertag der består af en slags stofdug (diffusionsundertag?). Jeg fik på et tidspunkt at vide at man enten kunne montere undertagsventiler i undertaget eller sørge for at isoleringen ikke slutter helt tæt med taget ved tagfoden så der kan komme luft ind ved udhænget.

Loftrummet dækker over bebygget areal på ca. 200 m2. Der er 1 meter mellem spærene og jeg har talt i alt 26 spær.

Pga. hældningen på taget er det meget besværligt at komme helt ud til tagfoden og lave noget der. Jeg kiggede derfor efter udluftningsventiler som har et udluftningsareal på 56 cm2.

Jeg læste et sted at det samlede udluftningsareal skulle være 1/500 af loft arealet, så i mit tilfælde 0,4 m2. Det betyder så bare at jeg skal bruge 72 udluftningsventiler. Et andet sted læste jeg at det var fint med 1 ventil i hver side per spær, så i alt 50 ventiler.

Spørgsmålet er nu om det er bedst at have besværet med at lave udluftning ved udhænget eller om det er nok med ventiler og i så fald hvor mange. Jeg tror ikke rigtigt det er muligt at lave udluftning i gavlen, da den er muret op. Andre gode forslag modtages gerne.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine beregninger er korrekt. De 0,4 m2 skal være fordelt med 0,1 m1 langs hver tagfod og 0,2 m2 i rygning. Så hvis du allerede har udluftning i rygning så skal det regnes med.
Prøv at tage et billede fra gangbroen og ned imod tagfod, måske er der et lyst hoved som har en god ide. Skal der gøres noget dernede kræver det jo også at der er en sprække ind under tagfods plade.
Har du problemer med belægninger på spær nu så skal der gøres noget alvorligt, men er det tørt og godt så vil de 50 udluft ventiler være godt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis