Carport, spænvidde 750cm

Hej,
jeg skal opføre en carport til 2 biler uden understødning i midten. Spænvidden bliver cirka 750cm og der bliver 7,5-10 gr hældning med termoplast tag. I højre side ønsker jeg den skruet ind på husets spær som ligger med 80cm C/C. Jeg kan finde både spærtræ og limtræ i den ønskede dimension. I diverse spænvidde tabeller anbefales en C/C på mindre end de 80cm jeg har i dag på huset, så mit egentlige spørgsmål er: Hvis jeg limer og skruer 2plankespær sammen (47x200) så det bliver 94x200kan det så opveje den store afstand?

Selvgjort kan være velgjort
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med forbehold for at jeg ikke er bygningsingeniør. 47x200 har spænd 3,68m /4,5 m lim ved 80cc. Jeg tror simpelthen ikke på at du kan  fordoble spændvidden ved at lægge to spær sammen. Styrken kommer jo først og fremmest fra højden.
Du bør nok kigge på limtræsbjælker. Mindste jeg kunne finde er 90x266 eller 60x330 i 80cc.
Montere i spær??


Mvh Troels
Jeg formoder at det er ude i udhænget du kan fastgøre til spær. Kan man fastgøre et spærtræ på tværs af spærenderne og så på dette sætte carportens spær med bjælkesko i den rigtige afstand.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg tænkte mere på om spær kan holde til det. Limtræ i 90x266 er pænt tungt. Og vil man have et 7,5 m sejl spændt på sin tagkonstruktion under en storm?

Mvh Troels
Hej, som i kan se er der ingen rem på huset men synlige spær, indtil jeg får monteret udhæng, det er her jeg tænkte de skulle skrues på. Jeg piller et par sten ud og skubber dem ind over bagmuren også. Husk det er kun ideer, jeg har ikke lagt mig fast på noget endnu :)

Selvgjort kan være velgjort
Rent styrkemæssigt opnår du det samme ved at samle 2 "spær" som hvis de ligger med den halve afstand. Det kræver så lidt mere af det der kommer ovenpå.
Hvis du alligevel hugger sten ud i din formur, kunne du jo godt få den rigtige CC afstand.

Søren O
Annonce
Uden at  kunne sige om spærenderne kan bære. Så er det jo oplagt at gøre som jeg beskrev ovenfor. En planke sat på spærenderne og bjælkesko på planken så man kan sætte spær tættere og gå ned i dimension.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har talt med en kammeret som har arbejdet ved palsgård spær og han siger at 750cm simpelthen er for stort et spænd. Jeg må have en rem i midten også. Der er ikke noget at gøre.

Selvgjort kan være velgjort
Har du tænkt over, at en carport op ad huset, vil tage meget af lysindfaldet i huset?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det har jeg tænkt meget over! Den vil skærme for bryggers og køkken. Begge rum med god belysning og arbejdslys i form af spot :) Viser det sig at være for meget må vi have installeret et ovenlys vindue, men jeg tænker at det går.

Selvgjort kan være velgjort
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis