Revner i beton - gulvet bevæger sig

Hej LDS,

Vi har fået hygget beton gulv op og støbt nyt i stuen. I et av værelserne der støder op til stuen og deler væg med den, har vi nu opdaget at der er kommet revner i betonen (den gamle beton - her er der ikke kommet nyt beton). Disse revner var her ikke før.
Vores bekymring kommer så af at betongulvet nogle steder knirker og giver sig/bevæger sig når vi går på det. Hvis jeg sidder på gulvet og min mand går ved siden af, kan jeg mærke bevægelsen fra gulvet.
Det er især slemt ved det lyseblå stykke. Stuen er på den anden side af væggen hvor det lyseblå og det grønne stykke rammer.

Der er også 3 steder hvor der nærmest er krakeleret, de er i en lige linje vinkelret på væggen ind mod stuen.

Skal vi være bekymrede for at der er nogle større skjulte skader? Værelset skal være et lege/vildt rum, så børnene kommer ikke til at være forsigtige derinde.

Mvh Mette

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det støbtaf håndværkere? Hvilken bund er der under betonen?
I må nok forberede jer på, at det skal op igen. Et støbt gulv må ikke bevæge sig eller knirke.

 

Det burde view det originale gulv fra 74 - det er resten af værelset hvert fald (vægge og loft).
Så tænker det er lavet som beton gulve i 70'erne. Men vi har sjusset os frem til at huset originalt vist har været et selv-bygger hus... I resten af huset er/var der ingen revner, heller ikke i det der blev hakket op.

Kan vi kræve at murerne det har lavet stuen, fikset værelset? Da revnerne ikke var der, før de tog fat i stue gulvet? 
Principielt burde I kunne komme efter håndværkerne. Men I skal jo nok kunne bevise at 1) skaden er deres skyld/ikke var der i forvejen 2) ikke skyldes fejlkonstruktion. Hvad var årsagen til at i skiftede betonlaget i første omgang? Hvad er underlaget under betonen? 
Jeg tror desværre heller ikke det er noget jeres forsikring vil tage.

 

Mvh Troels
TRRA skrev den 25-04-2020 06:20:32

Principielt burde I kunne komme efter håndværkerne. Men I skal jo nok kunne bevise at 1) skaden er deres skyld/ikke var der i forvejen 2) ikke skyldes fejlkonstruktion. Hvad var årsagen til at i skiftede betonlaget i første omgang? Hvad er underlaget under betonen? 
Jeg tror desværre heller ikke det er noget jeres forsikring vil tage.

 

 Ja, det var også det vi frygtede 🙄 vi har haft nogle ude og lægge selvnivellerende inde i bl.a. det værelse, plus vi har haft en vvs'er gående, men ved ikke om de ville gå på skrift med at revnerne ikke var der før. 

Hvad jeg husker, så er der sådan nogle kugler og 100 mm isolering. Har vedhæftet de originale tegninger.

Vi væltede en væg mellem køkken og stue, og det var så en højde forskel på mellem 1 og 4 cm mellem de to beton gulve. Så vi kunne ikke se anden fornuftig løsning i længden end at få fikset hele gulvet. Så ny isolering, Rio jern, og så valgte vi at få varme i gulvet.

I behøver vel ikke erklæring. I kan dokumentere at skaden er sket efter at der er lagt nivellering. Når det er sagt, så kan det godt være de har været hårdhændede, men omvendt så burde skaden ikke være sket(og I kan mærke det knirker/giver sig, uden at der er et problem med at betonlaget ikke hviler på underlaget. Om håndværkerne har undermineret værelset, eller trykbor har fået shingels/leca til at sætte sig er svært at sige og svært at bevise.
I må tage en snak med dem. Hvis ikke de vil lave det gratis, kan I måske slå halv skade på det.


Mvh Troels
Annonce
Vi må tage en snak med dem. Tal for sparring 😊
Som jeg forstår det er det ikke nivelleringen i selve værelset der har gjort det men fjernelsen af betonlaget i værelset ved siden af.

Umiddelbart er det på tegningen ikke helt klart hvor adskilte de forskellige rum er i lager under betonen. Man kan godt læse den som at singels og leca ligger i samme lag. I så fald er der ikke urealistisk at arbejdet i det ene rum har skabt nogle problemer med understøtningen i det andet.

Er det jer selv som har hugget betonen op eller er hele arbejdet udført af et firma?

Iøvrigt så tænker jeg ikke det er farligt, men det er selvfølgelig vildt irriterende at gulvet ikke er stabilt 

Ask
askholme skrev den 25-04-2020 08:07:21

Som jeg forstår det er det ikke nivelleringen i selve værelset der har gjort det men fjernelsen af betonlaget i værelset ved siden af.

Umiddelbart er det på tegningen ikke helt klart hvor adskilte de forskellige rum er i lager under betonen. Man kan godt læse den som at singels og leca ligger i samme lag. I så fald er der ikke urealistisk at arbejdet i det ene rum har skabt nogle problemer med understøtningen i det andet.

Er det jer selv som har hugget betonen op eller er hele arbejdet udført af et firma?

Iøvrigt så tænker jeg ikke det er farligt, men det er selvfølgelig vildt irriterende at gulvet ikke er stabilt 

 Nej, jeg tror heller ikke det er nivelleringen der har gjort det, men ophugningen af betonen. 

Umiddelbart går det nederste lag af beton hele vejen under.

Hele arbejdet er udført af et murer firma - vi har ikke selv har fat i beton gulvet.

Og ja, ret træls. Jeg er også bekymret for om revnerne spreder sig - især når det decideret knirker og bevæger sig. 
Det vil være ok at hugge det fejlbehæftede op, og så støbe nyt der. Det kan være beton har haft revner, og så er der skredet lidt sand væk ved udgravning ved siden af. Og nu hænger de revnede stykker og kan rokke lidt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-04-2020 09:40:06

Det vil være ok at hugge det fejlbehæftede op, og så støbe nyt der. Det kan være beton har haft revner, og så er der skredet lidt sand væk ved udgravning ved siden af. Og nu hænger de revnede stykker og kan rokke lidt.

 Men revnerne går bare ca 2/3 ind i værelset, der hvor de går længst. Så det vil vel næsten være hele værelset der skal ordnes? 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis