Fugt i kældergulv

Jeg havde besluttet at lægge laminat gulv i min kælder for at få en beboelsesfornemmelse, når man er dernede.
For at undgå evt fugt i gulvet, testede jeg for opstigende fugt ved at tape plast fast til gulvet og se, om der kom kondens. Intet skete, derfor kørte jeg videre med planen.
For at sikre mig ekstra mod fugt, udlægger jeg en dampspærre mod klinkerne, lægger 20mm flamingo som isolering mod kulde og laminatgulv herover.
Jeg nåede kun at lægge få rækker gulv, hvorefter det har fået lov at blive liggende med dampspærre alene i 4 dage.
Nu kan jeg se fugt ophobet i fugerne.

Spørgsmålet er så.
Er det et problem, når jeg udlægger en dampspærre og taper den tæt? 
Hvad kan være konsekvensen, hvis vi lægger gulvet alligevel?
Kan der gå svamp i fugerne? Og vil det være skadeligt, hvis det er under dampspærren?
Kan det være kondens fordi rummet har stået uopvarmet vinteren over, og jeg har udlagt dampspærren umiddelbart efter jeg tændte varmen igen? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du forsegler gulvet på den måde, så kan grundfugt stige op og gennemvæde gulvet, og skulle den tilførte isolation så gøre, at gulvet fryser på et tidspunkt, så vil der opstå frostsprængninger. Hvis der skal en ny belægning på, så bør den være diffusionsåben som det vist hedder rent teknisk.

Hellere leje end at bo på gaden.
Altså betonen nedenunder burde kunne holde til en del, så det er egenligt ikke den jeg ville være så bekymret for.
Det som jeg snarer ville være bekymret for er at fugten faktisk godt kan komme med et ret pænt tryk over tid og det tryk er det ikke sikkert din dampspærre kan holde til, også vil det ende med at den ryger - ikke med det samme men henover en del år.

Mig bekendt er den "anderkendte" løsning at man bruger svummemørtel til at fugtsikre gulvet. Det er produkter der reagerer med betonen og danner en hinde der kan modsæte trykket. De fåes både i helt vandtætte udgaver ala vandex bb75 eller i udgaver der fjerner det meste fugt men ikke decideret vand fx skalflex aktiv.
På trods af anvendelse af sådan nogle ville jeg dog ikke turde lægge laminatgulv i kælderen - men det er jo et valg

Ask
Der er udlagt klinker, så fugten er "kun" et problem i fugerne - hvis altså det er her, det kommer fra? Dampspærren er udelukkende for at eliminere risikoen for, at der kommer fugt til gulvet, da den ligger væg/væg med dampspærretape i samlingerne. Så hvis der kommer fugt vil den ikke komme videre op i gulvet - spørgsmålet er bare, om de vil udgøre et problem, at der er en smule fugt mellem klinker og dampspærre?

Hvis jeg giver alle fugerne en gang skalflex aktiv for at fugtspærre mest muligt. Tænker I så, at jeg skal være bekymret for fugt herefter?

Ville jeg kunne bruge en Skalflex Vandtæt Reparationsbeton til at lave en svummemørtel med?
Tror bare du skal lægge dampspærren også håbe på det bedste. Det værste der kan ske er at der en dag er kælder lugt også fjerner du gulvet 

Ask
Man fraråder at lægge laminat gulv og lign. i kældere og i det hele taget undgå at lukke gulve i kældere helt med dampspærrer. Fugten vil altid finde en ny vej, så du risikere at fugten går op i murene i stedet for. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg er med på, at det frarådes. Men netop for at få den mest beboelige følelse, når man er der, har vi valgt den løsning. Så prøver vi at få det til ikke at ende i skimmelsvamp hvis muligt.

Det må hjertens gerne ende i murværket - der er pudset på ny og malet med silikat. Det har egentlig været håbet, da det i så fald vil kunne diffundere ud i rummet og ventileres væk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også