Samling af solidt og blødt kabel

Hejsa
Er der lovligt at samle et solidt (3x1,5mm^2) og et blødt (trådkabel) kabel i en samlemuffe til en lampe? Samlingen sker i en samledåse på en ydrevæg.

mvh  
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lovligt men rent håndværksmæssig ikke godt du bør bruge en dobbelt muffe eller en samlemuffe med indstik i begge ender eller en wago 221 muffe
Hvis den bløde leder bliver overtrukket med en ledningstylle i rette størrelse så opfører den sig som en stiv leder, og de må gerne gå i samme muffe. Alternativ kan man af isolere den bløde lidt længere, bukke enden rundt ok klemme den godt sammen så den bliver dobbelt oppe i muffen. så indstikkes den stive leder bagefter. Det holder rigtig godt.
Det viste eksempel er prisen for 100 stk. Men der findes også sortimenter til næsten samme pris.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En blød og stiv leder må ikke samles under samme skrue. Så dobbeltmuffe eller tylle. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Og hvilken paragraf finder du det i gerne med henvisning... at det er dårligt håndværk gør det ikke ulovligt !!!! 
jthyge skrev den 25-04-2020 08:08:27

En blød og stiv leder må ikke samles under samme skrue. Så dobbeltmuffe eller tylle.

 Og hvorfor mener du så, at det ikke er OK?


fase
Annonce
Jeg kigger ikke efter paragraffer hver gang jeg laver noget. Trick med at vende den bløde dobbelt har jeg kendt fra læretiden, og det har virket i over 50 år nu for mig. Man skal som altid sikre sig at de sidder godt ved at hive lidt i dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Giver Erik ret.
Det med at lægge en blød leder dobbelt efter den er snoet, gælder vel alle ledere, også selvom det er 2 bløde man samler.
Det er et trik fra en tid hvor feks stikpropper ikke havde en ordenlig aflastning, og derfor var det lederne der tog det meste af rykket, når Fru Hansen hev i ledningen (i stedet for stikproppen) for at fjerne en forlængerledning fra stikkontakten.
Mange fatninger har heller ikke ordenlig aflastning, så igen er det lederne der bærer lampeskærmens vægt...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det står ikke specifikt nogen steder at det er ulovligt. Men det står i Afsnit 6 - 526.2 at
Ved valg af forbindelses metode skal der tage hensyn til antal og former af de korer, lederne består af.
Det kan man jo tolke på mange måder.
Men spænder man en fast leder og en blød leder under samme skrue, er der efter min mening ikke taget hensyn til ovenstående. Og kigger man i databladet for samlemuffer med skrue, står der ofte at det ikke anbefales at samle forskellige lednings typer i samme hul.

Men jeg ville da også være helt tryk ved at bruge "buk dobbelt" metoden, efterfulgt af et godt træk.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis