Undertag larmer (blafrer) i blæsevejr. Erfaringer med "Silent Roof"

Hej!
Vi har et hus fra 1995 med tegltag og et undertag i kraftig dug (ligner glasfiber), der blafrer kraftigt i blæsevejr. Undertaget hænger godt 10 cm på midten i banerne, og jeg skal have det strammet op. Så vidt jeg kan finde frem til er der to forskellige metoder: udefra og indefra.

1) Jeg kan montere "Silent Roof" (https://silentroof.dk/) inde fra loftet (undtagen i stuen, hvor vi har åbent til kip. Det er et system med gummisnore og plastikholdere, der bliver klistret på indersiden af undertaget. Det ser meget nemt ud. Er der folk herinde, der har erfaring med Silent Roof? Jeg kan ikke finde andet end deres egen hjemmeside på Google...

2) Løsne teglsten udefra og montere undertagsstrammere under lægterne (kæmpe arbejde, så vidt jeg kan vurdere...

På forhånd tak!

Mvh Kristian
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samme problem med mit undertag, og har også skrevet et emne om det. Den "rigtige" løsning er, at sætte undertagsstrammere på lægterne under tagstenene, men det kræver at man kan komme til dette. Jeg har selv overvejet løsninger, der kan laves indefra, herunder at surre undertaget fast ved at lime ankre på. Jeg tror bare ikke på, at det er en holdbar løsning, da undertaget udvider sig i varme og trækker sig sammen i kulde. Limen på ankrene vil derfor blive vredet og drejet og udsat for store temperaturskift, og det er ikke noget lim, eller gummistropper, er glad for. Men det kunne være interessant, hvis det virkede og var en økonomisk, overkommelig investering!

Jeg vil mene, at hvis undertaget (på en langtidsholdbar måde) skal stabiliseres "nedad", så skal det ske med tryk oppefra (undertagsstrammere), og alternativt må man stabilisere det ved at løfte det "opad" indefra - evt smide isolation mellem spærene, og sætte forskalling på tværs for at holde det.

Hellere leje end at bo på gaden.
Er du kommet nærmere en løsning, Kristian?

Mit undertag (fra 2005) er begyndt at larme i blæsevejr. Gætter på, at det "bliver slapt" med årene.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis