Hjælp til periodiske lugtgener fr kloak

Hej Alle,

Jeg bor i et parcelhus fra 1974, hvor vi oplever periodske lugtgener fra kloakken - specielt i denne periode med kolde nætter, hvor det sker næsten dagligt.
Lugten er ikke forbeholdt ét rum, men flere rum. Særligt det store badeværelse, bryggers og garage/hobbyrum. Lugten er generelt værst om morgenen, men vi kan ikke rigtig finde system i det, Jeg synes, at det er slemt når der er vindstille om natten, især med de forhold vi har haft den forgange uge (april 2020).
Vi har tjekket (og sniffet) alle synlige vandlåse, samt efterfyldt dem med vand uden af konstatere problemer. Vandlåsen i det store badeværelse er skiftet til en ny, men uden held. Yderligere er fuger omkring toiletter tjekket.
Derudover har vi fået spulet kloakken, samt fået foretaget en tv inspektion. 2 uafhængige kloakmestre er ikke en umiddelbart bekymret over videoerne. Rørerne er PVC og ikke cement. Dog skal det nævnes, at der står lidt vand i røret, i strengen mod køkkenet (hvor der samler sig en del fedt)...
Der findes en direkte (tror jeg) kloakudluftning, som går i muren ved det store badeværelse. Udluftningen er ikke ført til kip, men ført lidt over tagrenden. Vi har haft hældt vand i udluftningen og konstateret, at der er forbindelse til brønden. Der er tre samlinger lige under taget, hvor der sidder gaffa-tape på den samling nærmest taget - denne har jeg mistænkt for at være problemet, hvorfor jeg vil prøve at føre den midlertidig til kip med en flexslange.
I strengen ud mod hobbyrummet, igennem baggangen, er der på tegningen noteret 2 afløb. Disse er ikke synlige, hvorfor vi ikke har gjort noget ved disse (endnu).

Jeg har vedhæftet et oversigtsbillede, samt rapporten fra tv-inspektionen, hvis det kan bruges.
Hvis der er nogen som har et par gode råd/idéer er de meget velkomne!

Hilsen en lettere frustreret parcelhusejer ;)

Esben
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror som du selv er inde på det er kloakudluftningen, var det mig ville jeg få den lavet i noget pvc kloakrør, ø25 mm eller lignende, og få den ført ovenud i kippen.
Så er du sikker på det er tæt og i orden...

Vi prøver igen, i morgen --
Det er sikkert et kloakventilationsproblem. Men det kan evt. være skimmel du kan lugte. Tjek om i har vandforbrug på måleren selvom i ikke bruger vand. Det kan være et tæret rør i gulv så. Tjek også loft,skunk for skimmel,utæthed. Hvis jeg forstår din tegning har i en ret sårbar tagsamling lige over bryggers - lige præcis der hvor bryggers pilen peger. Bare et par ideer! 

Mvh Troels
Sidder der ikke en vacuumventil på kloakudluftningen? (på rørenden). Hvis ikke kloakudluftningen er ført over tag, skal den være monteret med en vacuumventil for at forhindre kloaklugt.

Søren O
Hej Alle,

Tak for svarene allerede! @Søren, kloakudluftningen er ført over tag dog jeg tror ikke at der er en vaccumventil på. Jeg ved ikke, hvordan jeg tjekker om der er monteret en vaccumventil? :)
Søren O skrev den 24-04-2020 06:50:36

Sidder der ikke en vacuumventil på kloakudluftningen? (på rørenden). Hvis ikke kloakudluftningen er ført over tag, skal den være monteret med en vacuumventil for at forhindre kloaklugt.

 Sorry, men det er forkert det du skriver. En vakumventil forhindrer kun at undertryk suger vandlåse tomme for vand, hvilket typisk kun er et problem i etageejendomme. De udlufter ingenting, tværtimod og kan ikke erstatte aftræk. Der kan ikke komme luft ud ad en vakumventil. Hvis der sidder vakumventil på aftrækket blokerer den for ventilation. Så hvis dit problem er overtryk skal den fjernes. 


Mvh Troels
Annonce
Terra: Jeg ved godt hvordan en vacuumventil virker, og at det ikke altid er løsningen. Hvis problemet er overtryk skal udluftningen føres over tag - ellers beder man da selv om lugtgener.

Søren O
Hej Søren , i dette tilfælde ER udluftning ført over tag. Så ikke så relevant ift. spørgeren.  
Men som jeg forstod det du skrev, så vil en vakumventil forhindre kloaklugt, hvis ikke aftrækket er ført over tag. Det er klart at hvis du har et åbent udluftning på loftrum vil det genere kloaklugt der - gasserne har jo en tendens til at bevæge sig op ad. Problemet er, at etablering af ventil blokerer luftgennemstrømningen, så der akkumuleres gas, og så skal systemet være helt tæt for at undgå kloaklugt.

Der er en stigende bevidsthed omkring problemet i etagebyggeri - fordi mange entreprenører erstatter udluftningskanal med ventiler, så de slipper for at føre dem gennem taget.

Mvh Troels
ebachs10 skrev den 23-04-2020 22:48:40

Hej Alle,

Der findes en direkte (tror jeg) kloakudluftning, som går i muren ved det store badeværelse. Udluftningen er ikke ført til kip, men ført lidt over tagrenden. Vi har haft hældt vand i udluftningen og konstateret, at der er forbindelse til brønden. Der er tre samlinger lige under taget, hvor der sidder gaffa-tape på den samling nærmest taget - denne har jeg mistænkt for at være problemet, hvorfor jeg vil prøve at føre den midlertidig til kip med en flexslange.

Hilsen en lettere frustreret parcelhusejer ;)

Esben

 Som nævnt ville jeg få udluftningen ført til kip, og i noget pvc rør, så du er 100 % sikker på det er tæt.

En anden fejlmulighed kunne være, hvis du har noget ventilation, der har indsugning tæt på din udluftning.

Men du kan jo evt få udført en røgtest, hvis du har mistanke om utætheder i systemet.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis