Hjælp til skæv karm (nogle trick til at rette den..?)

Hej Alle,

Jeg store klovn har fået monteret dørkarmen tilstrækkeligt skævt, at døren nu går på bundstykket. Det gik fint i starten, men med tiden har den sat sig så meget at den går på - øv. Det virker også til at den øverst skru har givet sig lidt.

I kan ser her hvor skævt det står til....

Døren er skuet helt op i hængslet, men det er på lånt tid!
Er der nogle som har et trick til hvordan jeg kan få rettet op på sagen?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har sat karmen fast med skruer, det ser sådan ud på billedet, kan du så ikke stramme dem lidt på midten og i toppen, så karmen i hængselsiden bliver trukket lidt ind foroven. Hvis der kiler mellem karm og mur, bliver du nok nødt til at tage gerigten af i hængselsiden, så du kan justere karmen. Et trick tømreren bruger, når han sætter døre i, er at sætte hængselsiden fast i lod. Dernæst sættes døren på og resten af karmen rettes ind efter dørpladen.

fase
Det har jeg forsøgt med, at spænde lidt her og der, men der hjælper lige vidt. Døren er en en 19x21 mener jeg, så den er en tung én og danse med.

Af de muligheder jeg selv har kigget på er A) ud med skruerne, fylde hullerne op,rette karmen , ny skruen i. Det kan måske gøres ude at skulle tage det hele ned, men der er en risiko for at gasbetonen bliver skør og flækker! B) slibe af bundstykket, og med tiden overveje om dørene skal have lidt i bunden.

Hele hovedpinen kom sig af at mit vaterpas var skævt i den ene ende! Fandt ud af det, da jeg skulle monter en anden dør hvor jeg lagde vaterpasset på dørbladet, hvor det vippede !!!!

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er vist kun den "tunge" vej tilbage. Du må starte forfra. Er du heldig at hængselsiden i karmen sidder korrekt, undgår du dog en del besvær.
Du vil ærge dig senere hen hvis du laver noget klamp.

Søren O
Tag gerigten af og i stedet for at stramme skruerne på midten og toppen, så løsner du skruerne på midten og i bunden. Du skal ikke skrue skruerne ud men kun løsne dem. Derefter flytter du den nederste del af karmen lidt udad med Knudsen kiler. Det skulle gerne gøre at døren hæves lidt i låsesiden. Undersøg om bundstykket er i vater.
Er din dør virkelig 19MX21, mener du ikke 9MX21?

fase
Er det sideværks eller parallelt med døråbningen at karmen er skæv? Går udfra at det er parallelt, men undrer mig over at du vil fylde skrue hullerne igen. Skruer du direkte i betonen uden boring og plug? 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
TRRA skrev den 25-04-2020 23:30:13

Er det sideværks eller parallelt med døråbningen at karmen er skæv? Går udfra at det er parallelt, men undrer mig over at du vil fylde skrue hullerne igen. Skruer du direkte i betonen uden boring og plug?
Ja, det må være parallelt, muren står lige | og karmen står skævt \. De er skruet ind med karmskruer. Min erfaring er at der kan skures 1 -2 gange i samme hul, derefter er kærven i hullet ødelagt og skruen kan ikke gribe. Det med at bruge plugs, stoppede jeg med da jeg to steder flækkede gasbetonen. Huset er fra '68, så væggene har set deres bedste dage.

Tanken var at tage det hele ned, fylde hullerne også forsøg på ny. Det kommer til at koste lidt på liste og male holdet bagefter, men nok det sikre valg.

(jeg har set at man kan få nogle reaktions patroner hvis man f.eks. skal sætte en gevindstang fast i en væg. Kan man få noget ligende, til at fylde hullerne)?

 


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
S. Fabrin skrev den 25-04-2020 23:18:15

Tag gerigten af og i stedet for at stramme skruerne på midten og toppen, så løsner du skruerne på midten og i bunden. Du skal ikke skrue skruerne ud men kun løsne dem. Derefter flytter du den nederste del af karmen lidt udad med Knudsen kiler. Det skulle gerne gøre at døren hæves lidt i låsesiden. Undersøg om bundstykket er i vater.
Er din dør virkelig 19MX21, mener du ikke 9MX21?

 Det er dobbeltdør, hvor hvert dørplade måler 92,5 - det kan også være at den hedder 17MX21. Jeg vil lige over om det skal prøves først, inden jeg tager det hele ned og laver det om.


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
OK, når det er en dobbeltdør, så har du ikke så mange muligheder andet end at løsne skruerne og kile hængselsiderne op/ned så du får dem i lod.  Prøv om du kan løfte bundstykket lidt med kiler, så det hæver bundstykket i den ene side. du har godt nok et problem, for du skulle have kilet døren op inden du skruede den fast. Det er selvfølgelig nemt at være bagklog.

fase
Ja. Plugs i gasbeton er ikke lykken, har selv flækket tynde vægge med plugs, men det er, som du har opdaget, skruer heller ikke.
Fischer har en injektionsmasse beregnet til det. 


Mvh Troels
Jeg har af og til rettet døre op ved at justere på hængslerne. På dine hængsler er der så begrænsede muligheder, idet man kun kan enten lægge dem dybere i eller lægge noget bagved og derved få dem længere frem.
Skal hængslerne lægges længere ind i karmen, skal man forinden sørge for, at der er plads til det. Dvs at der skal være luft mellem bagkanten af døren og karmen.
Som jeg forstår det er problemet "kun" at den tager på forneden.
Det betyder, at man vil kunne justere den på plads ved at det øverste hængsel lægges lidt dybere i (med et stemmejern) eller man tager det nederste hængsel af og lægger et tyndt stykke pap eller andet bagved hængslet og så monterer det igen. Om man vil gøre det i karmen eller i døren må man lige vurdere.
Man kan måske nøjes med en af tingene eller også bruger man begge metoder - øverste dybere i og nederste længere ud.
Jeg vil råde til, at man først forsøger med at lægge bagved det nederste hængsel, så man får en ide om, hvor meget døren skal forskydes for at den ikke skal tage på. Måske er 1 mm nok måske skal der 2 mm til.
Også selv om man vil bruge metoden med at lægge det øverste hængsel længere ind, så man har en ide om, hvor meget det skal lægges ind. Især når man lægger hængslet ind, skal man være forsigtig og ikke lægge det for langt ind, for så risikerer man, at døren i stedet tager på karmen foroven, og så vil den vride karm m.m.
Men som sagt en metode jeg har brugt med held flere gange.

Kurt B. Andersen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også