Lukke murgennemføring

I forbindelse med renovering af badeværelse skal jeg have lukket en gammel udtrækskanal til en tørretumbler.

Indefra tænker jeg lukke med mørtel og et par stykker gasbeton. Hvad gør jeg udefra?

Skal ventilationssystem fjernes og hul i muren lukkes eller kan jeg lade den sidde og så bare fylde med isolering?
Hvis jeg skal lukke udefra også så går jeg ud fra det er nemmest at pille et par sten ud og så se om jeg kan opstøve et par i en matchende farve som mures ind.
Jeg håber ser er nogle der har et par tips.

Her er et par billeder.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bruge det som ventilationskanal og montere en Duka blæser evt. med varmegenvinding?
Du skal først have repareret dit kabelrør.
Så putter du isolering midt i hullet.
Indefra kan du mure op med mørtel og brokker.
Udefra vil det pæneste være at skifte stenene, men du kan også bare mure det til med nogle tilfældige sten, og skrue risten på, så man ikke kan se, de ikke matcher. Tror dog let du kan finde erstatningsten i samme farve, og det vil selvfølgelig være den rette løsning. Mange teglværker sender i øvrigt gerne gratis en prøvekasse med 4 mursten, hvor man kan vurdere farven.
Jeg var i samme situation for nogle år siden, da vi skiftede fra alm. tørretumbler til kondens-tørretumbler i bryggers. Jeg valgte "den nemme løsning" og lukkede det med isolering hele vejen igennem og et stykke vindpap yderst, inden risten blev sat på igen. Så kan man også fortryde senere og bruge hullet igen til udluftning.

Det var i hvert fald min undskyldning for ikke at lave den forkromede løsning og mure op med sten  

Mvh. AllanE
Hej - er faldet over denne gamle tråd, da jeg har samme udfordring. Hvilken type isolering ville I bruge? Og hvordan undgår man, at der trænger fugt ind udefra? På forhånd tak!

Mvh mariasjo
Annonce
Jeg brugte bare Rockwool (glasuld er ligeså fint). Vindpap og risten skal nok holde vandet væk.

Mvh. AllanE
Hov fik aldrig svaret - tusind tak! Idag står vinden lige på, og jeg kan mærke, det er snart, den kanal skal lukkes 😄
Kan man gøre det samme i de huller, vores varmepumpeinstallatør har efterladt i husmuren ved rørene mellem udedel og indedel? Hvad ville I gøre udefra ved sådan nogle huller? Kan man skære vindpap til rundt om rør?

Mvh mariasjo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis