Børma armatur a2 lux - gode råd til at skille armatur ad, så nye overdele kan monteres


Kære LDS.

Jeg har et problem med at skille et børma Lux a2 badeværelses-armatur fra 90’erne, da jeg gerne vil udskifte ventiloverdelene med nogle nye.
Det er formentlig pga kalk, i hvert fald var der tykke kalkaflejringer da jeg fik taget håndtagene af. Jeg har afkalket armaturets ventiloverdele (det af dem jeg kan se) og har sprøjtet en eddikesyre blanding ind gennem tuden på armaturet for at forsøge at afkalke indefra. Derudover har jeg forsøgt at smøre kanten mellem overdelene og selve det hvide armatur med wd-40.
Men når jeg med svensknøgle prøver at løsne overdelen - ja så sidder den bare FAST. Nok pga 25 års kalkaflejringer. Jeg er simpelthen bange for at ødelægge armaturet ved at dreje til. Jeg har nemlig konstateret at armaturet begynder at give sig i forhold til monteringen på vasken.

Er der nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg kan komme i mål med at få skilt armaturet ad?

På forhånd tak!

Mvh
Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv med en fastnøgletang - slå evt på tangen (ikke møtrikken) med en hammer. DU kan også prøve at varme messingen op - omend du må selv vurdere om den hvide emalje kan holde til det. Hvis du bruger den modsatte møtrik som modhold, burde armaturet ikke give sig. 

Mvh Troels
Tak for svar. Jeg er ikke sikker på at jeg ved hvad “tangen” er - er det bare alt andet end møtrikken? Vil nogle hammerslag hjælpe med at få kalken løsnet?
Men tror helt sikkert at jeg vil bruge fastnøgler og så forsøge at dreje på begge sider samtidigt.
Hvis du har et topnøglesæt med sekskantede toppe, er det bedste løsning, nogle lette slag på enden at toppen, kan måske løsne den lidt.
(det ville være helt optimalt med en akku slagnøgle (eller anden slagnøgle), den laver ikke samme vrid i amaturet, som når du bruger håndkraft.

Vi prøver igen, i morgen --
Hejsa igen.

Det virkede! Fik dem begge af, følte mig mere tryg når jeg drejede fra begge sider samtidigt, så turde jeg bruge flere kræfter 💪🏻
Slog også på toppen af fastnøgletangen (6 kantet) - ved ikke om det også havde en effekt - men det lykkedes 😁fedt og tak skal I have.

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis