Isolering i kælderloft

Hej lav det selv folk

Jeg har pillet det gamle grimme pudsede loft ned i vores vaskerum da jeg har planer om at lægge et lidt flottere gips loft. Men jeg vil jo gerne isolere lidt.
Kan man nøjes med at lægge 45mm bats op, eller giver det for meget varmetab i stueetagen?
Der var tidligere fyldt lidt sporadisk op med noget brunt halløj (se billede) Hvor godt mon det har isoleret? og vil de nye 45mm bats mon kunne give det samme??
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner mit kælderloft :) Ja 45 mm isolering er meget bedre men hvorfor overhovedet isolere er der ikke varme på i kælderen?
Du skal også huske at der være nogle regler i forhold til brandsikkerhed.  Din nye løsning kan være forbudt.
Jeg kan ikke huske hvordan reglerne er med etageadskillelse til kælder og brandsikkerhed , der skal nok lige en anden på banen
Jeg synes at have læst mig frem til at så længe det er etageadskillelser imellem opvarmede rum, skulle der vidst ikke være noget problem, men måske jeg tager fejl.
Annonce
Der er helt sikkert nogen, der har mere styr på brandsikkerhed. Men hvis ikke jeg tager meget fejl, så skal etageadskillelsen kunne modstå brand i 30 minutter.
Mener det er 1cm pudslag eller to lag A1 gips?
Ok. Jeg venter spændt om der kommer nogen som kender reglerne :)

Hvad med ifht. radon og fugt?
Det er i vores vaskerum, hvor vi tørrer tøj til daglig. Vi har godt nok vinduer med ventiler samt elektronisk udsugning, så måske der ikke er noget at frygte der!? 
Brandkravene gælder kun nye bygninger. Det eneste krav der er, er at ny løsning ikke må være dårligere end den gamle. To lag gips og 45 mm isolering er langt bedre end det du har nu. Gips direkte på gulvbrædderne går ikke!
Kravet for etageadskillelse ml kælder og stue er R30 for etplanshus  eller R60 for hus med 1. Sal. Dvs at etageadskillelsen skal bevare sin integritet i hhvs 30 og 60 minutter under brand.  Skal du leve op til de nuværende krav, skal hele loftet inklusiv bjælker dækkes.

Mvh Troels
Hej TRRA

Tak for dit svar. Jeg skal dog lige høre om du vil uddybe. Du starter med at skrive at brandkravene kun gælder nye bygninger, og slutter med at skrive at kravene er R30 og R60? Så er lidt i tvivl om hvad du så mener gælder i mit tilfælde?
Jeg ville være ked af at skulle dække de fine bjælker til må jeg indrømme....
Du SKAL kun leve op til kravene som gjaldt da huset blev bygget. Nævnte blot reglerne for nybyg, hvis du vil forbedre brandsikkerheden. Har selv blottede bjælker i min kælder (årgang 1926). Jeg kommer ikke til at gøre noget ved det. Der er lavtloftet nok i forvejen og i vaskerummet er der rør og ledninger over alt. 
Men jeg skal så have lukket de tre huller der er i muren, hvor der er trukket nye vandrør og ny el. Risikoen for at en brand i vaskerummet, hvor kedel, elcentral, vask og tumbler er, springer igennem muren til trappen er for høj.


Mvh Troels
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis