Opvaskemaskine uden stilprop skal installeres aut - men hvor meget skal gøres aut?

Hej Alle

Simpelt spørgsmål: Jeg skal skifte opvaskemaskine, hvor strømmen sidder direkte i boks. Når jeg læser om det, står der, at maskinen derfor skal installeres aut. - men må jeg selv tilslutte f.eks. vand og afløb, og så blot få en elektriker ud og montere strømmen? Eller skal jeg have en VVS'er på den samlede installation?

Håber I kan hjælpe.

Mvh,
Johannes
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du vil skifte opvaskemaskine, er der i forvejen tilslutning til vand og afløb, så det laver du selv. Hvis du lægger mærke til, hvordan den gamle maskine er forbundet til el i dåsen, slutter du bare den ny til de samme ledninger.

fase
Men det er da ikke lovligt at tilslutte strømmen selv, når det er uden stikprop, er det? Jeg er ikke bekymret for selve arbejdet, men bekymret for, om det vil skabe problemer med forsikringen, hvis der skulle blive et eller andet...
Hvis du forbinder på samme måde, som den gamle maskine er forbundet, får du ingen problemer.

fase
Jeg ved ikke hvordan forsikring skulle finde ud af hvem der har monteret den. Som privat har man ikke pligt til at opbevare fakturaer eller lignende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælpen. Så bruger jeg de penge på noget sjovere... god weekend!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis