Afmontering af gamle messing dørgreb

Hej med jer. Hermed mit første opslag :)

Jeg flyttede sidste år ind i en ny (100 år gammel) lejlighed. Jeg vil gerne fjerne de gamle løse håndtag på vores indvendige døre, rense dørene helt ned, spartle, slibe og male dem igen for til sidst at polere og montere de gamle håndtag igen, så de sidder ordentligt.

Det er gamle messing dørgreb / knopper, som højst sandsynligt er de originale fra ejendommen blev bygget.

De sidder meget løst og som jeg kan se er der hverken pinolskruer eller splitter jeg kan afmontere. Jeg mistænker lidt at de er limet fast, men så er det nok en hidsig lim, for jeg kan ikke få dem af, og det er jo metal på metal (tænker ikke at lim fæstner så godt?) :/

Er der nogen der har erfarring med at afmontere håndtag som disse? Og er der evt. også nogen der har tips til polering af messing? :)

Håber der er nogen der har det rigtige svar. God aften!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser ikke ud til at der er nogen splitter i. Så de burde komme af firkantstangen. Hvis du er heldig er de limet med epoxy. Sæt en flamme på håndtaget, indtil limen er smeltet. Alternativt kan det være en korrosiv reaktion ml messinghåndtaget og jernstangen. De to metaller arbejder dårligt sammen. Men det kræver normalt noget fugt. Det er rene gæt.

Mvh Troels
Tak for svaret. Jeg har nu forsøgt mig både med en flamme og en varmepistol, uden held. De er stadig uadskillelige :/ Jeg er simpelthen løbet tør for idéer. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du prøvet akrue rosetterne af og se om håndtagene sidder fast på bagsiden med en låsering eller lignende?

Med venlig hilsen

Anders

Et sidste forsøg..prøv at løsne beslagene og så hiv i håndtagene, mens du holder fallen inde. Nogen modeller fixerer håndtaget på den måde, men vil tro det er yngre. 

Mvh Troels
Nogle af de gamle engelske greb var med “fast pind” på den ene side. Dvs greb og pind i eet stykke. Påskrives fra bagsiden

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for jeres svar igen. Lige et samlet svar til jer.

@Anders K: Det er begrænset hvor meget jeg kan se bag rosetterne, selvom de sidder løst, men det ser ikke ud til at der sidder en spændeskive. Rosetten sidder til gengæld udenom håndtaget, hvis det giver mening. Så der er noget messing fra håndtaget der går igennem rosetten. Jeg har taget to nye billeder:

@TRRA: Beslagene/rosetterne er løsnet og har hivet i håndtagene som en gal, også med fallen inde. Desværre også uden held.

@Uldal: De er med "fast pind på den ene side", har lige dobbelttjekket. Mht. til at de påskrives fra bagsiden, er de jo så bare monteret uden pinol eller en split.

Nyt spørgsmål: Hvis det er lim, hvor længe vil I tro det tager at varme det op med en varmepistol? Er i tvivl om jeg skal prøve igen med at varme det op i 15-30 minutter, vil det gøre en forskel?

For at løsne lim, skal du typisk have varmet metallet op til 60-120 grader, alt efter hvilken lim det er.
Har du billeder af det andet håndtag, måske der er noget andet at spotte på det.

 

Hej med jer. Tak for alle jeres input.

Hermed et lidt sent svar. Jeg har ikke billeder af det andet håndtag, da der ikke er noget at spotte på det, men er som @Uldal nævner.

Jeg er nået frem til at løsningen må være at fjerne håndtag vha. en vinkelsliber, og montere nye håndtag. Selvom det er lidt synd. Jeg kender en der kan hjælpe med at fixe låsemekanismen, og tænker han også kan få lov og save håndtag af.

Så jeg fandt desværre aldrig en løsning, men min formodning er at de er limet på, med en ret holdbar lim, som jeg ikke har held med at varme op - i hvert fald ikke til at afmontere dørgreb.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også