Asbest-beholder?

Hej med jer asbest-kendere,

Jeg er ved at gøre rent på loftet af vores hus fra 1954 og har fået mistanke om asbest viklet rundt om en gammel beholder.
Se venligst på billedet. Kunne dette være asbest?

Venlig hilsen



Mads
Hej med jer asbest-kendere, Jeg er ved at gøre... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Universal skrev den 23-04-2020 08:56:52
Jeg kan dog umiddelbart se at vi har en ekspansionsbeholder i kælderen, ved siden af pillefyret. Tror du ikke det er den der bliver brug i stedet for? (Se billede)

 Jo. Det tror jeg du kan være ret sikker på. Men jeg ville stadigvæk følge rør under loft og tjekke at de er sløjfet. Jeg havde selv en gammel beholder (fra oliefyr) som havde afskårede rør lige under loftet.


Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Desværre et utydeligt billede fra dit fyrrum. Er der ikke en sikkerhedsventil og manometer til at vise tryk?
Hvad viser manometret?

Søren O
Det ligner da udtrykkeligt en ekspansionsbeholder...

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Det skulle meget gerne være en ekspansionsbeholder "Den runde røde". Der er placeret en ventil i siden af denne, som ikke fremgår i det billede overfor. Jeg har dog lukket for cirkulationspumpen og frakoblet 2 radiatorere på 1 salen grundet istandsættelse. Så jeg tænker ikke at der længere er tryk i systemet. 

Venlig hilsen



Mads
Annonce
Hvis du ikke har noget manometer i kælderen, hvordan ved du så om der er er vand nok på systemet?
Ved åbne ekspantionsbeholdere (som den du har på loftet), skal der være et overløb som frostfrit er ført til gulv. Når anlægget blev efterfyldt, skulle der blot fyldes på, indtil der kom vand ud af overløbet.
Hvis din åbne ekspantionsbeholder er koblet fra, er der ikke mere noget overløb.

Søren O
Der kan være et manometer i fyret. Hvis den viser 1 - 2 bar så er din beholder på loftet ikke i brug. Ved 1 bar vil vandet kunne presses 10 m op, og så  ville det løbe ud af den åbne ekspansion på loftet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-04-2020 19:51:29

Der kan være et manometer i fyret. Hvis den viser 1 - 2 bar så er din beholder på loftet ikke i brug. Ved 1 bar vil vandet kunne presses 10 m op, og så  ville det løbe ud af den åbne ekspansion på loftet.

 Tak for info. Jeg tænker ikke at man normalt bruger 2 ekspansionsbeholdere? Huset stikker sådan ca. 10 menter op i vejret fra kælder til loft.


Venlig hilsen



Mads
Du må da kunne fortælle os om du har et manometer, og svare på de andre spørgsmål vi har givet dig.
Hvis dit anlæg er med trykekspantionsbeholder, skal der også være en sikkerhedsventil - normalt 2,5 bar. Den skal du også kunne finde - og det er ikke den der sidder ved din varmtvandebeholder (normalt 6 eller 10 bar).

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis