Luft i radiator - utæthed, ekspansionsbeholder defekt, andet?

Hej alle sammen

Jeg bliver ved med at få luft i den radiator som er højest i huset.

Jeg har fjernvarme med en varmeveksler. Der sidder to ekspansionsbeholdere på (en rød inde i 'fyret' på tilbageløbet, og en stor sølv/jern farvet udenfor på fremløbet). Det er et to-strengs anlæg. Huset er med opvarmet kælder og første sal. Underligt nok sidder der i kælderen to-strengs ventiler, mens der i resten af huset sidder nogle store gamle firkantede ventiler (antager disse er et-strengs ventiler). Har læst at netop en opbygning med en blanding af ventil typer kan give luft og tryk problemer.

Det er ikke ret meget luft, og trykket falder måske 0.1 bar pr. gang jeg lufter ud, som er ca. 1-2 gange om måneden.

Når man banker på de to ekspansionsbeholdere lyder den røde hul (godt?), og den jern-farvede gør ikke (skidt?). Underligt nok kom der intet vand ud af den jern-farvede ventil (godt?), hvorimod der kom noget meget sort vand ud af den rødes ventil (skidt?). Kan se at den røde er fra 2010.

Er min(e) ekspansionsbeholder(e) defekt(e)?

Jeg har også kigget rundt alle steder jeg kender til med rør og der er ikke noget vand, så tænker ikke der er en utæthed et sted.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange "løse ender".
Når du lufter din(e) radiatorer ud, efterfylder du så med vand på anlægget? Hvilket anlægstryk fylder du op til? Tar det kun få sekunder at komme op på anlægstrykket?
Nogle billeder vil sikkert også hjælpe.

Søren O
Så er der lidt billeder og en video.

Jeg efterfylder ikke hver gang jeg udlufter. Nu fyldte jeg vand på her til morgen (jeg starter ca. 13 s inde):


Den starter på 1.6 bar og går op til ca. 2 bar på ca. 15 s.

Fyret:

Billede af fyret, hvor den røde ekspansionsbeholder sidder på returløbet:
Bagved lågen sidder den anden ekspansionsbeholder på fremløbet:
Og til sidst et billede af de gamle ventiler, som findes i stueetagen og på første sal (men ikke i kælderen):
Fyldetiden på de 15 sekunder lyder som om at der påfyldes en del vand, men det er svæt at kontrollere. Du kan dog påde fleste vandmålere aflæse vandforbruget helt ned til 0,1 liter, så aflæs før og efter. (Der må selvfølgelig ikke bruges vand andre steder samtidig).
Hvis du vil tjekke om dine trykekspantionsbeholdere er i orden, skal du fjerne trykket på dem (sæt en slange på varmeanlæggets aftapningshanen og luk op). Når trykket er væk, skal trykket i beholderne måles på "bilventilen". Det skal være ca. 0,7 bar. Er det mindre, så pump beholderne op til 0,7 bar. Så skal trykket gerne opretholdes, ellers er der en utæthed.
Hvis membranen i den gamle trykekspantionsbeholder bliver utæt, vil der sive luft ud i anlægget, men det vil ret hurtigt ophøre, så tror ikke at det er årsagen til dit problem.
Hvis beholderen havde været vendt om, så ville der ikke kunne slippe luft ud i anlægget, og selv med utæt membran kan den virke "hvis man snyder lidt".
Luft i anlægget - din cirkulationspumpe "pisker" vel ikke afsted? Kør med så lavt tryk som muligt uden det går ud over funktionen.

Søren O
Hvis du jævnlig får luft i den øverst radiator og skal efterfylde vand på anlægget så har du en utæthed et eller andet sted. 
Utætheder ud imod det fri kan ikke give luft i anlægget. Der er 1-2 bar tryk på og det vil altid sende vand ud og ingen luft ind.
Det kan være luft fra ballon den grå trykekspansion, ( den vender opad med tuden ) men det burde få en ende, hvis du ikke jævnligt påfylder den med luft.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Under visse uheldige omstændigheder kan automatudlufter på varmeanlægget trække luft ind. 
Nåh så er der gået lidt tid, og jeg har lige luftet radiatoren øverst ud igen. Denne gang kunne det ikke engang ses på trykmåleren - så ingen grund til at fylde vand på tænker jeg.

Tænker det næppe er en utæthed.

Ang. pumpen så kører den mindste kraft, og der er fint med varme i huset.

Det skal også siges at de to ekspansionsbeholdere vender hver sin vej. Den røde vende med forskruningen nedaf, og den sølv opaf.
Min ekspansionsbeholder er magen til din grå med forskruningen opad, men med ventilen i bunden. 
Så fik jeg luftet ud af et par omgange igen og fyldt vand på - ca. 1 liter, som er det mindste min måler kan vise mig.

Er det meget eller lidt på ca. 1 måned?

Derudover begyndte jeg at kigge på rørføringen, og kan fandt nedenstående oppe på loftet:

Det sidder ovenfor den radiator som der kommer luft i. Og jeg kan ikke lufte denne strækning ud. Det sidder desuden på den kolde side oppe på loftet - der har åbenbart været en radiator deroppe engang. Det lille tættest på er tilbageløb, det midterste er fremløb, og det sidste er et tomrør som løber ned i kælderen (noget ekspansions-noget fra én strengssystem?)

Det ligner gamle jernrør med noget rustfrit-af-en-art som lukkeskruer? Kan det være her der sker dårlige ting?

Jeg har endnu ikke fundet vand nogen steder.
Een liter vand - det var ikke meget du kunne fylde på. Det tyder på defekt trykekspantionsbeholder. Prøv at tjekke beholderne som jeg tidligere har beskrevet i indlægget.
Rørene på dit loft kunne tyde på at der har siddet en "åben" ekspantionsbeholder deroppe. "Tomrøret" til kælderen er ret sikkert fra overløbet fra beholderen. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis