Hjælp til tagkonstruktion

Hej.

Jeg har brug for hjælp til at identificerer navnet på denne dal af taget(se billedet) hvad hedder de bjælker som jeg har sat rød ring om på billedet.
De er i super dårlig stand, men jeg er i tvivl om det er et problem. Jeg tror ikke de er en del af tagkonstruktionen? Hvad er jeres vurdering? Og hvordan løser man det? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kalder det udkragede/udragende bjælke-/rem-ender. Og ja, enderne har ikke nogen funktion ud over arkitektonisk. Men selve remmen er konstruktiv. Skær af ind til frisk træ, giv træbeskyttelse og læg ny vindskede udenpå. Skal du langt ind for at finde friskt træ, bør du overveje at erstatte det du skærer bort, for helhedsindtrykket. 

Mvh Troels
Tak for svar. Et par af dem en rådne helt ind til murværket, men nå jeg kigger inde på loftet kan jeg slet ikke se at de bliver brugt i tagkostruktionen. Det ligner ikke at de er gennemgående. Taget ser ud til at være bygget på nogle nyere bjælke da det i sin tid er skiftet. Kan det passe? 
Det er jo vanskeligt at sige herfra. Men oprindelig har de holdt sidste spær oppe i udhæng. Men den kan normalt godt holde sig oppe ved de lægter der er over den

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også