Mit spant er revnet, glasfiber reparation

Hej alle.

Jeg har netop i denne weekend købt en sejlbåd, men opdagede desværre en større skade på den ene spant igår... Jeg har før haft båd, og er rimelig ferm med hænderne, men har nul erfaring med arbejde i glasfiber.

Her er tale om det første spant ved kølboltene, der er revnet lodret lige i midten. Der er umildbart ingen tegn på at revnen går videre i skroget, men kun i spantet. Under bunden ser det umildbart også fint ud, båden er tæt.
Først og fremmest søger jeg vejledning fra kyndige i glasfiber, om hvordan dette bør gribes an.

Selv tænker jeg at U-profilen der støtter første kølbolt bør fjernes for at tjekke for revnedannelse nedenunder, herefter fjernes det gamle spant, hvorefter et nyt spant støbes og ny større U-profil placeres og kølbolten spændes igen. (Der er alt i alt 7 kølbolte, så tænker at en nok kan undværes en rum tid).

Det er en 27 fods Jeanneau sejlbåd fra 1985, som står på land på Sydfyn.

Håber på nogle gode indspark :-)

Vh Simon
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender intet til sejlbåde, men har arbejdet en del med glasfiber.
For at reparere, slib ned til revnen så godset er helt tyndt lige i revnen så du får et v formet spor, slib ud fra revnen ca 10-12 x godstykkelsen af glasfiberen.
Byg så op først med en strimmel der dækker hele det afslebne, og så smallere og smaller stykker til revnen er fyldt op, slib så hele spanten ned til ren glasfiber og læg et par lag glasfiber ud over.
Jeg ville bruge epoxy, og biaxmåtte, du kan købe det hos Hf marine, der har også en super telefon/mail support.
Sådan her, det røde er opfyldning af det afslebne på begge sider af revnen

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar! - Det lyder jo ikke helt uoverskueligt så, som jeg ellers først antog...

Så kommer det store spørgsmål, hvorfor vil du bruge epoxy og ikke polyester som båden er støbt med?
Hvad er forskellen på de to materialer, er fremgangsmåden vht. rengøring og behandling af glasfiberen med maling efterfølgende den samme?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Epoxy er meget stærkere, lugter ikke, og udsender ikke giftige dampe, så du behøves ikke at bruge åndedrætsværn, men husk engangshandsker, og overtræksdragt, da epoxy ikke er godt at få på huden.
Når det er under dæk, kan du blande farve i epoxyen, og bruge det som maling. (det gulner hvis det langvarigt er udsat for uv lys.
Det er vigtigt du ikke bruger Emulsionsbundet glasfibermåtte, det dur ikke til epoxy.
Biax syede måtter er den stærkeste løsning, eller vævede eller rowing måtter.
West system har alt du behøver. HF marine er impotør, men du kan købe det mange andre steder, bla Bauhaus.

Du kan også bruge polyester, men det er ikke så stærk en løsning, og bruge topcoate som "maling"

Uanse hvilken løsning du vælger, skal reparationsstedet være knastørt, sleben ned til ren glasfiber, så alt topcoate er væk, samt være grundigt affedtet.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også