Hvordan åbnes denne Ballofix

Kære LDS'ere

Jeg har denne siddende ved gulvet på badeværelset. Der er 2 og tænker det er til at lukke for vandet, da jeg skal have nyt blandingsbatteri til badet. Kan tilsyneladende ikke bruge en almindelig stiftenøgle til at dreje ballofixen, da den man kan dreje på "kun" har 4 kanter indvendigt. Hvilket værktøj skal jeg anvende til at få lukket for vandet og hvilken vej skal jeg dreje for at lukke?

Vh.
Ash

Ash
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet med en 6-kant stiftnøgle? har aldrig set en med 4-kant hul.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det ligner at håndtaget er skruet af, så der er nok gevind i hullet, men der er to flader udvendigt, så prøv med en lille svendsknøgle.
Balofix har det med at gro uhjælpelig fast, så gå forsigtigt til værks, man får hurtigt ødelagt enden af spindelen.

Vi prøver igen, i morgen --
Er du sikker på, at det er til vandet? Jeg ville tro, at det er til gulvvarmen.
Hullet er 4 kantet. Bygningen er opført i 1946. Ved ikke hvilke ballofixer man anvendte dengang. Det er ikke til gulvvarmen, da man ikke byggede gulvvarme i 1946 desværre   Det eneste VVS der sidder på badeværelset, er et gammel blandingsbatteri med svingtud. Skal have skiftet det til et nyere og tænker den eneste mulighed er at forsøge lukke for de 2 ballofix'er, hvoraf vandet til blandingsbatteriet med stor sandsynlighed vil stoppe, så jeg kan få det skiftet. Hvilken vej skal jeg dreje ballofixen for at lukke for vandet? Klik på nederste billede og det bliver større, så det er bedre at se...

Har overvejet forsøge med en lille svensknøgle, men vil ikke ødelægge den. Derfor tænker jeg et indvendigt værktøj bedre vil kunne løse opgaven.


Ash
Det er almindeligvis ligemeget hvilken vej du drejer. Ved nærmere eftersyn kan man se at der er to flader udvendig som kan angribes ned en fast gaffelnøgle  ikke svensknøgle de er ikke præcise nok. evt kan man bruge både gaffelnøgle og skruetrækker på en gang.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Den skal drejes 1/4 omgang med uret, for at lukke..

Normalt sidder der et sort plast håndtag (som ofte brækker hvis man forsøger at lukke hanen)
Her på billedet er hanen lukket

Vi prøver igen, i morgen --
En anden mulighed vil være at lukke for hovedhanen fra vandforsyningen - evt. ved vandmåleren. Så vil der være lukket for både varmt- og koldt vand.

Søren O
Søren O skrev den 22-04-2020 12:25:10

En anden mulighed vil være at lukke for hovedhanen fra vandforsyningen - evt. ved vandmåleren. Så vil der være lukket for både varmt- og koldt vand.

 Ja, det er bestemt også en mulighed som jeg dog helst vil undgå. Bor i en andelsboligforening og det er mig selv, der skal betale for en VVS'er, der kommer ud og lukker for hovedhanen. Desuden skal det varsles ift. de andre beboere. Så det er ikke lige til   


Ash
Hvad med den faste vandinstallation i din lejlighed - er det ikke på foreninges konto? Så ville afspærringsventilerne også tilhøre foreningen.

Søren O
Har du prøvet med en skrutrækker og en papegøjetang ?
Husk at det skal være en stor skruetrækker der passer til revnen !!

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis