El-amok..

Simpel spørgsmål: Kan det tænkes at el-patronen kan gå amok i en satan til VVB, så den konstant sutter strøm? Mit spørgsmål bunder i at nogen bekendte har fået en el-regning på 45.000 kr  Eneste usædvanlig ved husstandens hvidevare installationer er de har 3 lidt ældre kummefryser.  
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det lyder da helt vildt!
Alt vil være gæt værk, men vil råde jer til at få målt forbrug på de forskellige grupper så i derved kan se hvor det aktuelle forbrug er.
Har i tjekket op på måleren ? Det kan jo godt være at der er forkert aflæst.
Lidt svært at måle forbruget på en vvb der direkte er tilsluttet (380)400 volt med gængse energimåler.

(red.) Jeg viste ikke man kunne få sådan en fætter her https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/elmaler/p/1-faset-32a-mid-elmaler-med-display til at sætte direkte i gruppetavlen - så det vil jeg foreslå familien.   Tak Thni92
 
Hvad med at måle forbruget på elmåleren i en time. Derefter slukke for vvb og måle en time igen. 

Morten
Det lyder vældig højt, men min lillebror havde det samme problem. Når det er en combivvb og du så sætter vvb til højere temp end pillefyret. Såvil vvb forsøge at varme centralvarmeanlægget. El patron skal være afbrudt når fyret køre der er en knap på vvb-en.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Elpatron i en almindelig vandvarmer kan ikke gå amok uden at vandet vil koge og sprøjte ud af sikkerhedsventil. Energien afsættes et eller andet sted, og vil give sig udslag.
Noget andet hvis det er kombineret med fyr, solfanger el.lign så kan det naturligvis varme det meste af huset op og derved et stort forbrug.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
For at se om det er varmtvandsbeholderen kan man læse måleren af og vente et døgn og læse af. Så findes et døgns forbrug. Derefter slukkes for varmtvandsbeholderen. Målerstanden aflæses igen efter et døgn, så er der et døgnforbrug med varmtvandsbeholder tilsluttet og et uden. Så burde det være til at se om det høje forbrug skyldes varmtandsbeholderen. Hvorfor ikke bare slukke for elforsyningen til varmtvandsbeholderen?

fase
kovas skrev den 22-04-2020 07:33:36

Det lyder vældig højt, men min lillebror havde det samme problem. Når det er en combivvb og du så sætter vvb til højere temp end pillefyret. Såvil vvb forsøge at varme centralvarmeanlægget. El patron skal være afbrudt når fyret køre der er en knap på vvb-en.

 Ja det er en combi tilsluttet et pillefyr men med 3-vejs VVB motorprioriteringsventil, så det ville ikke kunne forekomme her.   

Erik og S.Fabrin jeres råd er noteret, og det vil blive viderebragt.  

Ps. Og det er helt udelukket at en elpatron (ja det lyder skørt) så og sige kan forbruge strøm og return. strømmen igen uden at afsætte energien i vvb´en?
Er det kontrolleret at motorventilen rent faktisk virker?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis såfremt der er installeret de nye Digitale El måler, kan man normalt, alt andet lige, "Logge In " på givet EL- selvskab og se sit daglige forbrug, en vis tid tilbage. Derved kan man se forbrugsmønsteret og ud fra det se hvad/hvornår/hvorfor.

En f.eks. månedlig aflæsning, med notat, er under alle omstændigheder en stor hjælp til at fange/opdage fejl. Det kan også bruges som bevis, over for EL selskabet ved en tvist.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis